En av de viktigste tingene du kan gjøre om du har butikk, er å være aktiv på sosiale medier. Bruk SoMe som ditt butikkvindu og frist kunder inn. 9 av 10 kjøp starter på nett, også de kjøpene som skjer i fysisk butikk.
Her har vi samlet 3 enkle tips til hvordan du kan øke dine følgertall på Instagram. Med svært enkle grep kan du øke engasjement og salg i din butikk.
Først, noe grunnleggende må være på plass:
- Bio - hvem er dere?
Dette er plassen for å skrive kort hvem dere er og presentere deres åpningstider samt merker dere fører. Husk å fylle ut telefon- og adressefeltet, og link til nettbutikken. - Optimaliser bildekvaliteten på 1-2-3
Instagram er en bildeapp, derfor er god kvalitet på bildene er et must - slå på høykvalitetsopplastninger i innstillinger - databruk på Instagram.
For å få kunder inn til nettbutikken må du friste kundene til å komme inn - og det gjør du på sosiale medier.
#1 Vær konsekvent og skap engasjement
Vi mennesker er vanedyr og de fleste av oss har våre vaner for hvilke profiler vi besøker hyppig og hva vi lar oss påvirkes av. Bli en slik profil ved å poste innlegg til faste klokkeslett.
Du må engasjere følgerne dine. Det høres kanskje litt generelt ut, men det er faktisk så enkelt. Skal noen orke å engasjere seg i deg må du gi de en grunn til å engasjere seg.
Still spørsmål, snakk direkte til de, eller lær de noe nytt!
Det er slik du lager innhold som engasjerer!
Sosiale medier er sosiale 😜
Protips - ikke vær redd for å prøve! Den ene dagen er det videoinnhold som skaper mest engasjement, neste dag er det kanskje stemmeavmåling på stories som gir best effekt. Her gjelder det å ikke låse seg til en måte å poste på.
#2 Hold stories aktiv til enhver tid - ikke la storiesknappen “dø” ut
Det høres kanskje rart ut, men ved å ha noe liggende på stories til enhver tid indikerer dette en aktiv profil. Potensielle nye kunder som kommer inn på profilen vil med det samme føle tilstedeværelse og at dere er lett å få tak i om de har spørsmål, som igjen skaper trygghet for kunden.
Ikke vær redd for å dele fra “bak fasaden” - det er dette folk vil se. Blant tusen “perfekte bilder” vil vi se det som skjer på baksiden. Det blir mer personlig og mer folkelig. Kundene ser ikke det du ser hver dag - del det!
#3 Hashtags og tags
Å bruke hashtags skader ikke - tvert imot skaper det mer engasjement. Det er jo tross alt Instagram som skapte #ThrowbackThursday.
Instagram oppmuntrer selv til flest mulig hashtags - jo flere hashtags, jo bedre - så lenge hashtags´ene er relevante for følgerene dine*
Tagg samarbeidspartnere, leverandører og steder som er relevant for innholdet. Rapporten viser at brukere som tagger andre brukere i relevant innhold (gjerne samarbeidsposter o.l.), genererer gjennomsnittlig 0,5 til 1 ny like per tagg.
Ikke tagg for mange, hold deg til 1-5 stykker.
For å oppsummere kort - hold deg aktiv på sosiale medier og kommuniser med publikum. Vær personlig og inkluder kundene dine, gi de innhold med verdi og la de bli kjent med dere.
Lykke til!
* Instagram Report 2022
Kommentarer