Mystore.no Blogg

Slik gjør du nettbutikken din klar til Black Friday - Mystore.no

Skrevet av Lena Utnes Näs | 14. november 2018 14:25:07 Z

53 % av de som handler i løpet av Black Week planlegger kjøpene sine i forkant. Vet dine kunder hva de kan forvente av deg under Black Week og Black Friday? I denne bloggartikkelen forteller vi deg hvordan du kan forberede din nettbutikk til årets viktigste handelsuke.

 
 
 

I 2020 faller Black Friday på fredag 27. november. Det amerikanske handelsfenomenet har allerede blitt årets viktigste handelsuke, og det er ingen grunn til å tro at trenden skal snu.
Gjennomgang av fjoråret
Har du ikke gjort det allerede, start årets Black Friday-arbeid med å gjøre deg en status for hvordan salget ditt gikk i samme periode i fjor. Se gjerne på:

  • Hva solgte bra i fjor, og hvorfor
  • Hva solgte ikke bra, og hvorfor
  • Hvilke utfordringer støtte du på, og kan du løse dette på andre måter i  år
  • Hva gjorde andre som du kan lære av

Vær også oppmerksom på at det er mye nyttig kunnskap å finne i anbefalinger og rapporter fra relevante tjenesteleverandører. Se eksempelvis tips fra netthandelsrapporten Bring Research som sier at 71 % av norske kvinner startet julehandelen allerede i november, eller sett deg inn i Klarnas rapport for shoppingvaner i Norge.

Du er ikke den eneste som planlegger Black Friday
Mer enn 50 % av de som handler på Black Friday har en plan, ifølge ehandel.com. De starter mange dager i forveien med å gjøre seg kjent med produktene og hvem som tilbyr hva (til hvilken pris). De stiller forberedt til Black Week og Black Friday. Det bør kanskje din nettbutikk gjøre også?
Black Week avsluttes 29. november, på dørterskelen til desember. Hva vil det bety for julehandelen? Hvor mye penger sitter folk igjen med etter november?

Vet dine kunder hva du planlegger?
Dermed blir spørsmålet fort om din markedsføringsplan for Black Week dekker dine potensielle kunders forberedelser.
Vet dine mest trofaste kunder hva de kan forvente av din nettbutikk under kjøpsfesten? Har du gjort klar en egen kategori for Black Week og Black Friday i nettbutikken din slik at kundene dine er orientert om hvilke produkter du tenker rabattere? Vet de hvilke dager de kan forvente hvilke varer på salg? Til hvilke rabatter? Kommer de i det hele tatt til å sjekke nettbutikken din dersom du ikke på forhånd har fortalt dem hva du planlegger å gjøre?
Hvorfor ikke lette litt på sløret god tid i forveien i form av eksempelvis nyhetsbrev, samtidig som du lar det skinne gjennom at der også kommer noen reale overraskelser underveis. Det skaper interesse og oppmerksomhet.

Varmt publikum
Bruk trafikkdataen fra din egen nettbutikk for alt den er verdt. Hvilke produkter og produktkategorier har høyest trafikk, hva sier søkeloggen og ser du eventuelt endringer i trafikken ettersom kjøpsfesten nærmer seg. Slik informasjon kan være gull verdt for hvor du skal sette inn trykket, og er en interesseindikator du senere kan kapitalisere på ved å nå de samme personene med remarketing- og retargeting-kampanjer.
“For å ha høyest mulig relevans og få mest ut av annonsekronene dine anbefaler vi at du målretter annonsene dine mot et allerede varmt publikum. Dette er personer som har samhandlet med deg på Facebook, Instagram og besøkt nettbutikken din tidligere. Disse har høyest sannsynlighet for å handle hos deg også under Black Week, sier Mystore.no sin Facebook-spesialist, Sigurd Schanke.
“Det gjelder å være smart, og bruke smart målretting på årets viktigste handelsuke. Husk at under Black Week og Black Friday går annonsekostnadene opp og mange annonsører kjemper om de samme målgruppene”, sier Schanke.

Tilpasning og nyheter
Det kan også vært verdt å tenke over hvordan dine potensielle kunder utsettes for ekstremt mange kampanjer i dagene og ukene før kjøpsfesten. De blir slitne. La gjerne din markedsplan inneholde en markedsføring som sørger for at du stadig dytter frem nye produkter og produktkategorier slik at ikke mottakerne går lei av de samme budskapene. Slik at du forblir relevant.
Du har kanskje ikke folkene til å kunne justere kampanjene dine helt ned på timen døgnet rundt mens det hele står på. Kan det da lønne seg å leie inn ressurser i form av profesjonelle markedsførere?
Og når Black Week virkelig drar seg til – ikke lås alt i bombesikre planer og budsjetter som du følger blindt. Følg nøye med på hva som selger, og justere innsatsen din tidlig.

Kontroll på lageret og brukeropplevelsen
Husk å sørge for at du har rikelig med bestselgere på lager, og sjekke tilgangen hos dine leverandører slik at du lynraskt kan etterfylle dersom du er i ferd med å gå tom.
Det samme gjelder bemanningen din. Er du klar for en voldsom økning i antall ordrer og klarer du å ta unna pakkingen? Skalerer du opp bemanningen reduserer du slitasje i brukeropplevelsen i nettbutikken din og kommer potensielt negative tilbakemeldinger i forkjøpet.

Ikke pris bort produktene dine. Du skal tross alt tjene penger. Samtidig har du garantert produkter på lageret ditt som du så absolutt bør kvitte deg med. Kan noen noen av disse brukes til å skape oppmerksomhet som særdeles gode tilbud?

Tåler du en sammenligning?
Dersom produktprisene dine tåler en sammenligning bør du i god tid kontakte oss i Mystore.no dersom du ønsker produktfeeden din distribuert til aktører som Prisjakt og Prisguiden. Dette for å sikre at oppsettene i nettbutikken blir rett i tide.
I Mystore.no anbefaler vi også våre kunder å teste Google Shopping. Vår erfaring er at mange av kundene vi gjør markedsføring for ser best resultat i nettopp det annonseformatet.
Til grunn for nesten all synlighet og sporing ligger selvsagt Google. Er du i minste tvil om at dataene du leser ut av Google Analytics er korrekt, da bør du kikke på blogginnlegget Hvordan sette opp Google Analytics for netthandel og sørge for at det blir korrigert snarest mulig.

Tips til deg som er liten
Er du “bare” en liten nettbutikk og føler deg kastet til ulvene under kjøpsfesten i november uten muligheter til å trenge gjennom all støyen, utvikle avanserte markedsplaner eller ha tid til å sette opp mange titalls kampanjer? Da har markedsføringsspesialist Eirik Barosen Antonsen i Mystore.no et enkelt og lite tidkrevende tips.

“Kanskje er ikke avansert kampanjeplanlegging noe for deg og din nettbutikk, men – husk for all del å skru opp budsjettene på dine allerede løpende kampanjer slik at ikke alt stopper opp når søkevolumene der ute øker voldsomt under Black Week. Det samme med lageret ditt. Ikke gå tom for bestselgerne, sier Antonsen og fortsetter.

“Husk også å oppdatere produkter og produktkategorier i god tid før det drar seg til, og at appen Kampanjesenter kan spare deg for mange lange kvelder og netter ved at den styrer når tilbudene dine publiseres i butikken. Da slipper du sitte opp selv for å trykke på publiseringsknappen!

Sjekklisten
Se godt over sjekklisten under. Den vil garantert bidra til å gi nettbutikken din bedre flyt både i forkant av og under Black Week.

  • Ta tidlig stilling til om ditt Black Friday-salg skal gjelde hele butikken, enkelte kategorier eller bestemte merker
  • Skal noen produkter eller enkelte kategorier som ikke skal vises?
  • Sjekk at vareutvalg og lagerstatus er riktig på dine kampanjeprodukter. Appen Minimum Lagerbeholdning sørger for at du ikke går tom for bestselgerne
  • Opprett en egen produktkategori som heter Black Friday. Denne kan ligge skjult inntil du skal bruke den
  • Planlegg bannere til nettbutikken og sosiale medier
  • Lag en markedsføringsplan for Black Friday for din butikk
  • Husk å oppdatere salgspriser i god tid og flere dager før selve kjøpsfesten starter
  • Hvis du ikke har aktivert HTTPS, sikker nettbutikk, så bør du gjøre det nå
    Aktiver HTTPS for din butikk. Dette er kostnadsfritt
  • Gå gjennom salgsbetingelser
  • Avbryt alle rabattkoder
  • Forbered bemanning
  • Planlegg ordrehåndtering
  • Sjekk at du har alt du trenger til pakking og utsendelse av ordrer

Apper som letter arbeidsbyrden under kjøpsfesten (…og alle andre dager)

  • Kampanjesenteret setter en strek over manuell publisering av kampanjer. La automatikken gjøre jobben. Les mer
  • Logistra får opp farten på ordrebehandlingen og pakkingen. Les mer
  • Minimum Lagerbeholdning gjør at du aldri trenger være redd for plutselig å gå tom for bestselgerne dine. Les mer
  • Crall – verktøykassen som konverterer besøkende i nettbutikken til betalende kunder gjennom automasjon og personalisering. Les mer
  • Filter gjør det lettere å vise frem relevante produkter. Les mer