Ønsker du å skille deg ut blant ivrige konkurrenter og nå nye kunder i et stadig mer konkurransepreget marked? Da kan Microsoft Ads, tidligere Bing Ads, være nøyaktig det du er ute etter. I dette blogginnlegget forklarer vi deg hvorfor det er slik.
Vi har undersøkt hvilke markedsføringsmuligheter du har på annonseplattformen og potensielle fordeler du kan oppnå med annonsering på Microsoft Ads. Samtidig skal vi forklare hvorfor Mystore opplever en økning i henvendelser fra nysgjerrige nettbutikkeiere som ønsker å vite mer om annonsering på Bing. I tillegg får du en oppdatering på de helt nye funksjonene til Microsoft Ads
Kort forklart er Microsoft Ads betalt plassering på resultatsidene hos søkemotoren Bing, som eies av Microsoft. På mange måter er prinsippet det samme som når du kjøper deg annonseplass i søkemotoren til Google med Google Ads.
Du bestemmer selv hvilke søkeord du ønsker visninger på og betaler en klikkpris hver gang noen trykker seg videre til nettbutikken. Dette gir deg full kontroll over relevansen på trafikken du kjøper, sørger for at annonsene vises til de som søker etter produktene dine, i tillegg til at du får maksimalt ut av ditt annonsebudsjett.
Oversiktsrapporten over nordmenns brukervaner på internett (Statcounter.com, 2020) viser at 2,63% av alle søk ble gjennomført på Bing. Det høres kanskje lite ut, men husk på at det gjennomføres over 50 millioner søk i Norge hver dag. Med andre ord får du fortsatt mange muligheter til å nå dine potensielle kunder når de søker etter dine produkter.
Vi har samlet de tre viktigste grunnene til hvorfor annonsering på Bing kan passe bra til din bedrift:
1) Standard søkemotor til Windows
Akkurat nå er det omtrent 200 millioner enheter som benytter seg av operativsystemet Windows 10. En av de største fordelene til Bing er at søkemotoren er satt som standard i Microsoft Edge (den innebygde nettleseren i Windows 10).
Oversikten til Microsoft viser at så mange som 90% av de som bruker nettleseren til vanlig beholder Bing som standard i sin nettleser. Med andre ord kan det være en hel gruppe med potensielle kunder som du ikke når med din nåværende annonsering. Microsoft Ads og annonsering på Bing kan med andre ord bidra til å øke omsetningen i din nettbutikk.
I tillegg har Microsoft integrert søkeresultatene til Bing i den interne søkefunksjonen til Windows. Det vil si at når du søker etter noe i Windows som ikke gir et spesifikt treff på datamaskinen, så kommer det automatisk et forslag om å gjøre det samme søket på nett. Dette kan være med å forklare at antall søk på Bing fra datamaskin økte fra 1% i 2019 til 5,3% i 2020.
2) Ny kampanjetype fra Microsoft Ads
Endelig er shopping-kampanjene (se bildet under) også på Bing! Nå kan du med nettbutikk bruke en produktfeed til å lage produktannonser via Microsoft Ads. Det positive med denne type annonser er at du får presentere produktinformasjon som produktbilde, nettsted, produkttittel, pris og fraktbetingelser allerede før de kommer inn i butikken.
Disse annonsene har høyere sannsynlighet for å føre til salg fordi kundene har mer informasjon om produktet før de klikker seg inn i nettbutikken.
3) Billigere klikk og færre aktører på markedet
Kostnaden per klikk du betaler på Bing er vesentlig lavere enn Google. I en tid hvor vi generelt merker at gjennomsnittsprisen per konvertering blir dyrere så er det fortsatt forholdsvis rimelig på Bing. Siden det er færre aktører som annonserer blir det også enklere å differensiere fra konkurrentene på markedet. Dette bekreftes ved at vi ofte opplever at både den organiske og betalte trafikken fra Bing har en høyere konverteringsfrekvens enn andre markedsføringskanaler.
Annonsering på Bing kan gi bidra til å bygge opp kundebasen, som du igjen kan fortsette å markedsføre til ved hjelp av nyhetsbrev eller annen type kommunikasjon.
Artikkelforfatter Eirik Barosen Antonsen (t.v.) og Ole Konrad Tønset.
Skulle du trenge hjelp til å komme i gang med annonsering på Bing via Microsoft Ads så hjelper vi deg gjerne.
Vi er så heldige å ha Ole Konrad Tønset på laget i markedsføringsavdelingen. Ole er ikke bare en hyggelig og kunnskapsrik trønder, han har også den eldste aktive sertifiseringen i markedsføring på Bing i hele Norge. Ole har stått i bresjen for å gjøre Mystore.no til Microsoft Advertising Partner, noe vi nå har kommet i mål med.
Dette sørger for at du er i trygge hender med sertifiserte eksperter når du skal komme i gang med Bing-annonsering.
Om artikkelforfatteren
Dette blogginnlegget er skrevet av Eirik Barosen Antonsen (36). Eirik har en mastergrad innen ledelse, innovasjon og marked med spesialisering i markedsføring. Han jobber som senior digital markedsfører i Mystore.no med spisskompetanse innen annonsering i søkemotorer med flere titalls nettbutikker på kundelisten.