For de fleste betyr økt salg i nettbutikken økt omsetning. Skal du øke salget bør du derfor ha kontroll på følgende regnestykke og variablene det består av:
Omsetning = Trafikk x Konverteringsrate x Gjennomsnittlig ordreverdi.
Budskapet er relativt enkelt: Skal du øke omsetningen må du enten øke trafikken til nettbutikken, øke gjennomsnittlig ordreverdi eller øke konverteringsraten. Det aller beste er selvsagt å jobbe med alle tre områdene samtidig.
Trafikk er antall besøkende i nettbutikken din. Disse kan enten være returnerende kunder eller helt nye besøkende som oppdager nettbutikken din for første gang.
Trafikk måles vanligvis i økter. En økt er perioden en besøkende er aktiv i nettbutikken. Antall økter brukes blant annet til å beregne konverteringsraten.
Slik øker du trafikken til nettbutikken din
Konverteringsrate er enkelt forklart prosentandelen av nettbutikkens besøk (økter) som ender med kjøp. Denne blir også kalt konverteringsfrekvens.
Du regner ut konverteringsraten med følgende formel:
(Antall salg / Antall økter) × 100 = Konverteringsrate
Har du 50 000 økter og 500 salg i en gitt periode, gir dette en konverteringsrate på 1 % ((500 / 50 000) × 100).
Jo flere besøkende som faktisk kjøper noe, jo høyere blir konverteringsraten din.
Gjennomsnittlig ordreverdi (ofte forkortet til AOV – Average Order Value) er rett og slett hvor mye hver kunde i gjennomsnitt handler for i nettbutikken din.
Du beregner den enkelt med denne formelen:
Omsetning / Antall ordre = Gjennomsnittlig ordreverdi
Eksempel: Selger du for 100 000 kr fordelt på 100 ordre i en måned, har du en gjennomsnittlig ordreverdi på 1000 kr.
Denne verdien avhenger av flere ting, blant annet:
Husk at dette regnestykket er selve fundamentet for økt salg i nettbutikken. Jo bedre kontroll du har på disse tallene, jo enklere vil det være å gjøre gode tiltak som faktisk gir resultater.
For en mer komplett gjennomgang og flere tips til å øke salget i nettbutikken, les gjerne vår artikkel: Slik øker du salget i nettbutikken