Under Black Friday 2019 var på det meste 8 av 10 brukere som besøkte omlag 1600 Mystore-nettbutikkene inne i butikkene fra sin mobiltelefon. Tallet for de som utfører selve kjøpe på sin mobil er også skyhøyt.
Rapportene har vært tydelig lenge. For bransjen er det ingen overraskelse at mobilen har høye brukertall i nettbutikker. Det visste vi allerede før årets Black Week. At mange utfører kjøpet via mobilen visste vi også.
MOBILEN TAR HELT AV
Men, Black Week 2019 er året da mobilen fullstendig smadrer alle motstandere.
Vi har sett på den samlede statistikken for små- og mellomstore nettbutikker i Norge. Omlag 1600 av dem. Samtlige av dem på på Mystore sin e-handelsplattform. Dette er nettbutikker i alle mulige fasonger som treffer et hav av målgrupper. Ha derfor i bakhodet at for noen butikker, er mobiltrenden enda sterkere enn tallene du kan se nedenfor!
Ellers er det verdt å merke seg at mobil og nettbrett har om lag like mange sidevisninger per brukerøkt i løpet av Black Week 2019, mens desktop innkasserer en meget knapp seier. Tidsbruk byr på betydelig større forskjeller.
Den gjennomsnittlige øktvarigheten for en bruker på desktop er 3min25sek, mens den for mobilen er på 2min06sek. Her innkasserer for øvrig nettbrettet en av meget få seire med en gjennomsnittlig øktvarighet på 3min29sek.
For mens vi snakker om nettbrettet. Bruken stuper! Sammenligner vi Black Week 2019 mot 2018 så faller antallet brukere med 28,6 %. Sider vist per økt faller fra 4,8 til 4,3 for nettbrettet.
KJØP UTFØRT FRA MOBILEN
Hørt følgende utsagn før? “De gjør researchen sin på mobilen, men – de utfører likevel kjøpet på desktopen”.
Andelen faller riktignok noe, men – nei. Mobilen er den suverent foretrukne enheten å gjøre et kjøpt fra. Likevel, dag for dag er det store variasjoner i tallene for Black Week.
Her er noen smakebiter fra Black Week 2019 vs 2018.
Kilde: Mystore.no. Måleverktøy: Google Analytics.
Mystore.no er Norges største e-handelsplattform for små- og mellomstore nettbutikker, og håndterer årlig ordrer for flere milliarder norske kroner for over 1800 nettbutikker. I tillegg til å drive med netthandel leverer selskapet også skybaserte kassasystemer. Mystore.no ble etablert i 2006 og har de siste 10 årene utelukkende jobbet med e-handel og tjenester relatert til dette. Mer om Mystore.no