Google har gjort det enklere for brukerne sine å finne produkter fra nettbutikker. Er din nettbutikk rigget og klar for å utnytte de nye mulighetene for gratis markedsføring?
I begynnelsen av mai åpnet Google for nye funksjoner som gjør at du får produktvisninger i søkeresultat i Google Bildesøk og Google Søk. Visningene er helt gratis, og potensielle kunder kommer direkte inn til din nettbutikk ved å klikke på produktvisningen.
Økt synlighet – helt gratis!
Google sine søketjenester, slik folk flest kjenner dem, består av den vanlige søkeresultatsiden (Google Søk), bildevisninger (Google Bildesøk) og Shopping (Google Shopping).
Produktvisninger har tidligere vært begrenset til å vises under Shopping-fanen i søkeresultatsiden. Produktvisninger du må betale for som annonsør hos Google.
Nå har Google i tillegg åpnet for å vise produktene dine i resultatsidene til Google Søk og Google Bildesøk. Og best av alt – det er gratis!
Du som driver nettbutikk får altså økt synlighet i ubetalte produktoppføringer hos Google, og økt organisk trafikk til nettbutikken.
Shopping, lagerstatus og pris
I Google Bildesøk vil produktene fra nettbutikken din vises med et prislapp-ikon og informasjon som lagerstatus og pris. Når noen klikker på ditt produkt kommer de direkte til produktsiden i din nettbutikk.
Allerede i 2019 ble det mulig for bedrifter i USA å gjøre produktene tilgjengelig på ubetalte søkeresultat hos Google. Nå slippes altså den samme funksjonen for bedrifter i alle land hvor Google Merchant Center er lansert.
Google Merchant Center er et verktøy som hjelper deg å laste opp informasjon om din bedrift og dine produkter til Google.
Opplastingen gjennom Google Merchant Center gjør produktene tilgjengelig for blant annet Shopping-kampanjer og Google Reviews – og nå altså gratisvisninger på flere søkesider.
Hva må du gjøre for å få gratis markedsføring av produktvisninger?
For å nytte deg av muligheten til å vise produktene dine på tvers av alle resultatsider i Google sin søkeplattform, må nettbutikken din være rigget slik at alle produktene kan lastes opp via Google Merchant Center via en såkalt “produktfeed”.
I Mystore.no har vi løst dette med en egen app som sørger for at du får du en produktfeed som du kan legge inn i Merchant Center. Produktfeeden kan også brukes til Google Shopping-annonser og kundeanmeldelser via Google Reviews.
Har du allerede en produktfeed?
Dersom du allerede har lagt til en produktfeed i Google Merchant Center, vil trolig produktene dine automatisk være synlig i ubetalte resultater på Googles plattformer. Dette kan du selv kontrollere ved å sjekke destinasjonsinnstillingen for feeden i Merchant Center der “Googles Plattformer” skal være synlig.
Trenger du hjelp til å sette i gang?
Mystore.no sitt team av markedsførere drifter hver dag markedsføringen for hundrevis av nettbutikker. Du kan velg blant en av våre mange markedsføringspakker, sette sammen dine egne pakker eller sette sammen et helt team av markedsførere slik at du får nøyaktig den hjelpen du til enhver tid trenger. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat for å høre hva vi kan tilby.
Publisert: 14. mai 2020