Driver du egen nettbutikk er det viktig å vite hva søkemotoroptimalisering (SEO) handler om. SEO er et omfattende og komplisert fagområde, men i denne bloggartikkelen vil vi på enkelt vis forklare deg hva SEO går ut på i praksis og hvorfor det er være eller ikke være for nettbutikken din.
Se for deg at du skal flytte inn i din nye leilighet og har begynt å planlegge hvilke møbler du skal ta med deg fra din gamle boplass. Noe du har ønsket deg i flere år er en ny sofa, og endelig er det et passende tidspunkt for å bli kvitt den gamle grå sofaen, med nedslitte puter og noen flekker her og der. Du har lenge sett for deg en stor og mørk sofa. Perfekt for å ha flere på besøk når fredagsfilmen ruller på skjermen, og som samtidig kan tåle en flekk eller to.
Hvor begynner du jakten på den nye sofaen? Mest sannsynlig gjør du et Google-søk for å se hvilke butikker som kan ha den sofaen du ser for deg. 74 % av alle kjøp starter med et Google-søk. Hvis ikke, så er sannsynligheten veldig stor for at du gjør et Google-søk en eller annen gang i løpet av tiden du bruker på å finne den perfekte sofaen. Kanskje ser søkeresultatene ut som på bildet over.
ØVERST PÅ GOOGLE
Er det tilfeldig at nettopp de aktørene du ser i søkeresultatet hos Google har havnet der?
Nei. Disse plasseringene har trolig krevd utallige timer med SEO-arbeid for å havne øverst når du søker etter din nye sofa. Det finnes flerfoldige aktører som selger møbler og sofaer. Alle disse aktørene konkurrerer også om å selge deg din nye sofa. Hver eneste dag jobber alle disse aktørene for at de i det minste skal være et alternativ når du skal kjøpe din neste sofa.
Når en topplassering er nådd kan det kanskje være enkelt å tenke at jobben er ferdig. Men det er den dessverre ikke. Hver eneste dag jobber alle de andre aktørene for å klatre seg oppover listene, for å en dag ta igjen de aktørene med best plassering og mest synlighet. De som ligger øverst på listene må derfor fortsette å jobbe hver dag for å beholde plasseringen.
Det er dette søkemotoroptimalisering handler om. Det handler om å arbeide hver eneste dag for å oppnå god synlighet i søkemotorer og svare på søk som er relevant for din bedrift. Google gir de beste plasseringene til de sidene som har den beste og mest tilgjengelige informasjonen knyttet til det konkrete søket. Det betyr at de som ønsker å ha plassering nummer én når noen søker på “modulsofa”, også må ha det beste innholdet om modulsofaer.
INNHOLD SOM SØKEMOTORENE LIKER
Søkemotoroptimalisering (SEO) handler altså om å tilpasse innhold på en nettside for å oppnå bedre rangering i søkemotorer. Det meste av trafikken inn til din nettbutikk kommer trolig nettopp via søkemotorer.
Den suverent største søkemotoren i Norge er Google, og er dermed et sted du ikke ønsker å bli oversett. I Norge i dag starter 90 % av all innhenting av informasjon og 74 % av alle kjøp med et søk.
Når du gjør et søk, hvor ofte klikker du ikke på på et av de første resultatene i Google? Forbrukere tar svært raske beslutninger, og det å ha gode plasseringer på Google essensielt. Ved å ha gode plasseringer på søkeord som er relevant for din nettside kan du få mer trafikk og flere kunder til nettbutikken. For å få gode plasseringer i organiske søkeresultater er du nødt til å jobbe med SEO. Hver dag, og helst systematisk.
Dine potensielle kunder har mye informasjon tilgjengelig. Målet til søkemotorer er å sortere all denne informasjonen slik at den blir tilgjengelig for de som har bruk for den. De ønsker å gi mest synlighet til de sidene som har best informasjon om temaet det blir søkt om. På den måten er informasjonen som dukker opp i søkeresultatet mest mulig relevant for den som søker. For å finne de sidene som er relevant for de ulike søkene bruker søkemotorer en algoritme som er svært kompleks.
KONKURRANSE
Det kreves mye arbeid for å få en god plassering hos søkemotorer. Det er ønskelig med en plass på førstesiden på søkeresultatene, og da aller helst som en av de øverste. Hvor mye tid og arbeid som kreves for å oppnå en slik plassering avhenger i stor grad av hvor mange du konkurrerer om disse plassene med. Innenfor noen områder kan det være liten konkurranse og krever mindre arbeid, mens andre områder kan være veldig konkurransepreget og krever dermed en god del mer innsats.
Google vil gjøre det enkelt for brukerne å finne de nettsidene som har mest relevant informasjon basert på søk som blir gjort. SEO handler derfor om en rekke forskjellige elementer for å gjøre innholdet lesbart og forståelig av Googles roboter, og ikke minst – gjøre det enklere for kundene å forstå innholdet på siden. Arbeider du mye med SEO opplever du derfor at SEO-tiltakene du utfører ofte går som hånd i hanske ved å gjøre nettbutikken din mer forståelig for søkemotorene og samtidig mer brukervennlig for kundene dine.
VIKTIGHETEN AV ALLTID Å FØLGE MED
Google arbeider stadig med å forbedre sin søkemotor for at brukerne skal få mest mulig relevante resultater knyttet til sine søk. På bakgrunn av dette endrer de også stadig måten de indekserer sider på, blant annet basert på endrede brukervaner. Godt SEO-arbeid krever derfor at en alltid følger med på hva Google gjør av endringer.
Eksempelvis endret Google for en tid siden måten de indekserer sider på ved at mobilversjonen indekseres først (mobile-first). Dette fordi trafikk via mobiltelefoner har økt kraftig. Tilbyr du ikke en god brukeropplevelse og har dårlig eller mangelfullt innhold i mobilvisningen, så risikerer du å svekke rangeringen din i Google sitt søkeresultat. Det å ha mobiltilpasset innhold på nettsiden er dermed blitt helt essensielt.
Oppsummert og i korte trekk:
Les mer om hvilke elementer som er essensielt for din rangering i søkemotorer i blogginnlegget 5 tips til søkemotoroptimalisering.
Ønsker du hjelp til å optimalisere din nettbutikk for søkemotorer? Les mer om hva Mystore kan hjelpe deg med på vår markedsføringsside.