Mystore.no Blogg

Hva koster det å starte nettbutikk? - Mystore.no

Skrevet av André Nilsen | 15. november 2017 14:29:22 Z

I gründermiljøer går ofte dette spørsmålet igjen og igjen og igjen. Hva koster det å starte nettbutikk? Svaret er alltid det samme. “Hvor langt er et tau?”
Det finnes ikke ett svar med to streker under svaret her. Som potensiell butikkeier trenger du en plan, gjerne skriftlig som du kan dele med potensielle leverandører.

Hvilke løsninger finnes i markedet i dag?

Om du har noe å selge og er klar til å finne en passende nettbutikkløsning er det første du må ta stilling til hvilken type e-handelsplattform du skal velge.
Det finnes flere typer plattformer, for SMB-bedrifter er det ofte to aktuelle valg:

  1. Open Source plattformer, blant annet WooComerce og Magneto
  2. Software As A Service (SaaS), blant annet Mystore.no og Shopify

Hva skiller Open Source og skybaserte løsninger?

Hva er Open Source?

For eksempel er WooComerce en Open Source-løsning. Det vil si at det er “gratis” å laste det ned og ta i bruk.
De som leverer Open Source er i all hovedsak konsulentbedrifter som lever av å selge tjenester på toppen av et gratis rammeverk.
Driftskostnadene for å drive en WooCommerce-butikk på WordPress kan være minimale. Det du trenger er et webhotell og et domene. Samt at du trolig må leie inn en webutvikler og en designer for å få ting som du ønsker.

Hva er så fordelen med WooCommerce og Open Source?

Du kan få det som du vil! Du kan få det designet som du ønsker og du kan få nettbutikken integrert med regnskap og betalingsløsninger. Men husk at om du ikke selv er webutvikler eller har god teknisk kompetanse, så må du leie inn hjelp for å få ting som du ønsker. Dette inkluderer som oftest også løpende oppgraderinger, eventuelle tilleggstjenester (plugins) og support.
Det finnes en rekke webutviklere som lever av å levere gode løsninger basert på WooCommerce. Men det er greit å ha i bakhodet at alle bedrifter må tjene penger på å drive.
Så konklusjonen er at det er mange fordeler med WooCommerce og Open Source, men vær klar over at sluttregningen vil være summen av alle timene du har leid inn hos et konsulentbyrå.

Hvem passer Open Source best for?

Om du har tid til å sette deg inn i løsningen og har god teknisk forståelse er Open Source helt klart et bra valg. Om du ikke har noen i bedriften som har teknisk forståelse og ofte er avhengig “av IT-hjelp”, så kan det fort bli kostbart å gå denne veien. Det kan fortsatt være et rett valg, men sørg for å ha en tydelig kravspec klar og få avklart alle kostnader på forhånd, også de løpende kostnadene, som support, backupløsninger, sikkerhet, tilleggstjenester, integrasjoner og oppgraderinger.

Hva er så en skybasert løsning?

Mystore.no, Shopify og BigCommerce er eksempler på skybaserte løsninger. Kort fortalt er en skybasert løsning en løsning hvor du leier plass i en skyløsning. Skybaserte løsninger er ofte gjennomprøvde og standardiserte. Om du skal drive i en bransje som ikke er unik er det stor sjanse for at du finner en skybasert løsning som dekker dine behov til en rimelig pris.

Hva med kostnader og skybaserte løsninger?

I motsetning til Open Source har du en forutsigbar kostnad og en fast månedlig pris. Skybaserte leverandører leverer “ferdige løsninger” og lever ikke av å selge konsulenttimer, så på den måten vil kostnadene til din nettbutikk være forutsigbare. En skybasert løsning er ofte skalerbar. Det vil si at når du starter opp trenger du bare en liten og enkel løsning og kan bygge på løsningen etterhvert som du vokser.
Du får en skybasert løsning til netthandel helt ned til kanskje 299 kroner per måned. Etter hvert som din forretning vokser må du gjerne oppgradere til større pakker og prisene varierer ofte fra 299-2999 kroner per måned.

Hva med betalingsløsninger?

I en skybasert løsning er ofte betalingsløsninger inkludert i prisen. I Skandinavia er det vanlig at Klarna sine betalingsløsninger er inkludert i månedskostnaden, så det tilkommer ikke ekstra månedskostnader eller installasjonskostnader for betalingsløsningene.
Om du ønsker å bruke f.eks Klarna i en Open Source løsning må du regne med en etableringskostnad på mellom 5000-1000,- og en månedspris på mellom 500-1000,-/ mnd.

Hva med integrasjoner da?

Skyløsniningene har ofte en rekke ferdige integrasjoner. Eksempler på integrasjoner som ofte er tilgjengelige og klare til bruk:

  • Integrasjon mot regnskap: Visma E-accounting, Tripletex, Fiken, Uni Micro, osv.
  • Integrasjon mot Bring eller Postnord
  • Integrasjoner mot EDI-systemer: Logistra, Bring, Consignor, Webshir, osv.
  • Integrasjoner mot systemer for nyhetsbrev: Mailmojo, MailChimp, osv.
Konklusjon, hva koster en nettbutikk fra en SaaS-leverandør?

Du får en forutsigbar kostnad – gjerne for mindre enn du bruker på kaffe per dag.

Hva er så bakdelen med SaaS?

Ofte snakker konsulentene om begrensninger i SaaS. Dette er en sannhet med modifikasjoner.
Både Open Source og SaaS har begrensninger. Ved å bruke Open Source har du i utgangspunktet ingen begrensninger da alt kan utvikles. Det som setter begrensninger er ditt budsjett. Har du en pengebok som er stor nok til å bygge alt du ønsker?
Ved SaaS bruker du tjenester som allerede er bygd og gjerne prøvd av titalls eller hundrevis av andre butikker i alle størrelser.

Hva med design, er det så dårlig som alle sier?

Du kan gjøre deg opp din egen mening om det. Se tilgjengelige design i vår Designstore.
De fleste er også kostnadsfrie.


Lykke til med valget, håper du ble litt klokere!