Google er en fantastisk plattform for å vise frem produktene dine. Uansett om du ønsker å tiltrekke kunder ved hjelp av organisk trafikk eller vil investere i betalte annonser, finnes det metoder som passer for deg. Det beste er at du kan tilpasse strategiene til dine egne mål og behov. Så hvor godt rigget er din nettbutikk for å bli markedsført på Google?
Markedsføring på Google handler om å bruke ulike metoder for å øke synligheten og tiltrekke flere kunder via søkemotoren. Dette inkluderer:
Organisk trafikk vil si at nettbutikken generer klikk fra søkeresultatene uten å betale for plasseringer. Viktige faktorer inkluderer:
Annonsering via Google vil si at du betaler for å komme øverst på visse søkeord. Dette kan gi umiddelbare resultater og økt synlighet. Her er noen annonserinstyper:
Ved å kombinere disse tilnærmingene kan du skape en sterk og effektiv tilstedeværelse på nettet.
Nå som du vet hva markedsføring på Google vil si og forskjellen mellom organisk trafikk og betalt trafikk så sitter du kanskje med spørsmålet "hvordan kan min nettside bli mer synlig på Google?". Dette skal vi hjelpe deg med.
Å øke synligheten på Google krever en helhetlig strategi med både SEO, annonsering og sosiale signaler. Her er viktige tips du kan jobbe med:
Her er konkrete tips til søkemotoroptimalisering for nettsiden
Google Merchant Center er et verktøy som lar deg laste opp informasjon om produktene dine til Google. Når du har lagt inn produktene i Merchant Center via en produktfeed, kan de vises på flere måter:
Google har en funksjon som lar nettbutikker vise produktene sine direkte i søkeresultatene – helt gratis! Dette gjelder både Google Søk og Google Bildesøk, noe som gir økt synlighet uten annonsekostnader.
For å maksimere synligheten din i søkemotorer, er det viktig å optimalisere produktsidene dine. Her er fem nyttige SEO-tips for produktsider som kan hjelpe deg med å forbedre rangeringen din og tiltrekke flere kunder.
I tillegg til gratis produktvisninger kan du også annonser med produktene dine i Google Shopping. Da vises produktene øverst i Google-søk med bilde, pris og butikknavn. Google Shopping-annonser er svært effektive fordi de treffer kunder som aktivt leter etter produkter å kjøpe.
Derfor er Google Shopping så bra for nettbutikker
Gratis produktvisninger | Google Shopping-annonser |
---|---|
Produktene vises i Google Søk, Google Shopping og Google Bildesøk uten kostnad. | Produktene vises øverst i søkeresultatene som betalte annonser |
Ingen garanti for synlighet og kan ta en god del tid – avhenger av Googles algoritme | Du bestemmer selv hvilke produkter som skal vises og hvor mye du vil bruke på annonsering |
Passiv markedsføring – krever lite oppfølging | Aktiv annonsering – gir raskere resultater og mer kontroll |
Produktanmeldelser og kundevurderinger er en effektiv metode for økt synlighet på Google. Ifølge Google får annonser med stjernevurderinger opptil 17% høyere klikkrate.
Hvordan samle inn kundevurderinger?
Fordeler med kundevurderinger:
For å få produktene dine synlige – både i gratis visninger og i betalte annonser – må du sette opp en produktfeed i Google Merchant Center.
💡Bruker du Mystore? Vi har utviklet en egen app som automatisk genererer en produktfeed for nettbutikken din. Denne kan brukes både til gratis produktvisninger og Google Shopping-annonser.
Om du trenger mer hjelp kan du se artikkelen vår: Hvordan sette opp Google Merchant Center.
Dersom du allerede har lagt til en produktfeed i Google Merchant Center, vil trolig produktene dine automatisk være synlig i ubetalte resultater på Googles plattformer. Dette kan du selv kontrollere ved å sjekke destinasjonsinnstillingen for feeden i Merchant Center der “Googles Plattformer” skal være synlig.
"Sponset" betyr at innholdet eller annonsen er betalt for og vises derfor øverst i søkeresultatene på Google.
En enkel og rask måte å få bedriften synlig på er å opprette en Google bedriftsprofil (Google Min Bedrift). Dette gjør at bedriften din vises i når det søkes etter din bedrift på Google, Google Maps og gir deg mulighet til å samle anmeldelser fra kunder.
For å bli synlig på Google bør du optimalisere nettsiden med relevant innhold til bransjen din, bruke riktige søkeord, og eventuelt investere i Google Ads.
Bruk riktige søkeord, sørg for en teknisk optimalisert nettside, publiser kvalitetsinnhold og bygg autoritet gjennom lenker og omtaler.
For å bli sett bør du ha godt optimalisert innhold, bruke annonser strategisk, og få gode kundeanmeldelser for å styrke troverdigheten på Google.