Skal du lykkes med nettbutikken må du nå ut med dine produkter. Nettbutikken er selve navet i all salg og markedsføring av butikken din.
Hvis du har gjort grunnarbeidet med å legge inn varer med gode beskrivelser og produktbilder er du klar til å invitere inn. Da kan du bruke ulike kanaler og markedsføringsmetoder sånn at eksisterende og nye kunder finner varene du selger.
Her kommer noen tips fra oss:
Å ha en blogg hjelper deg å skape godt, relevant innhold som hjelper deg å bli synlig på nett. Gjennom bloggen kan du dele kunnskap, tips og triks, fortelle om nye kolleksjoner, vise produkter i bruk, skrive om merker og mye mer. Dette gir nytteverdi for eksisterende og potensielle kunder. Og ikke minst gir det økt trafikk til nettstedet ditt som igjen skaper leads og økt salg.
E-postmarkedsføring er en kostnadseffektiv måte å markedsføre seg på. Med nyhetsbrev kan du nå ut med tilbud til svært mange mennesker på en gang. Vi anbefaler gratisprogrammene MailChimp og MailMojo.
Vi har gratis integrasjon både mellom MailChimp og MailMojo mot din Mystore-butikk. Vi har full integrasjon med MailMojo som gjør at du kan sende nyhetsbrev direkte fra kontrollpanelet.
Facebook er en godt egnet kanal for både merkevare- og omdømmebygging, kundeservice, deling av informasjon og salg. Det finnes en rekke måter å markedsføre nettbutikken på gjennom Facebook.
Du kan gjøre følgende:
På Facebook kan du målrette annonsene dine mot akkurat den målgruppen du vil nå. Du betaler kun når noen velger å klikke på annonsen, noe som gir kostnadseffektiv annonsering med gode resultater.
Visuell kommunikasjon er viktig på nett. Instagram er et viktig verktøy for markedsføring, merkevarebygging og for å skape økt engasjement.
Del bilder av produkter, produkter i bruk, nyheter, og stort og smått fra hverdagen i butikken. Del bilder når dere deltar på messer og lignende arenaer.
Instagram støtter ikke klikkbare lenker i oppdateringer. Den eneste klikkbare lenken du har tilgjengelig er den i biografien. Denne kan du endre på og henvise til når du legger ut bilder av produkter. Bruk lenke rett til et produkt, en kategori eller et merke i nettbutikken. i teksten under bildet skriver du “Se lenke i bio” eller lignende. Perfekt når du har kampanjer eller nyheter.
Det er også mulig å annonsere på Instagram. Annonsene administreres via Facebooks annonseadministrasjon og du kan målrette annonsene på samme måte som på Facebook.
Normalt kommer størstedelen av trafikken inn til nettbutikken din fra søkemotorer. Den raskeste måten å bli synlig i søkemotorer er via annonsering. I Norge har søkemotoren Google en anslått markedsandel på over 90 %. (Kilde: Ipsos Media).
Annonsering på Google, eller Google Ads (tidligere AdWords), er betalte tekstannonser som kommer opp som de første resultatene i søkeresultatet på Google.
Google Shopping er for deg som ønsker å vise frem produktene dine med bildeannonser i Google.
Remarketing er en målrettet markedsføring mot folk som har vist en eller annen form for interesse for dine tjenester eller produkter.
Du har sikkert sett en remarketing-annonse på Facebook, eller i Googles annonsenettverk. Det er disse annonsene som følger deg når du har forlatt en nettside.
Med dynamisk remarketing tas remarketing ett hakk videre ved at produktene eller tjenestene som folk har vist interesse for i nettbutikken din, vises i annonsene.
Vårt Google-sertifiserte markedsteam kan hjelpe deg med å øke salget i nettbutikken. Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat.