Analysebyrået Ipsos Norge overvåker kontinuerlig nordmenns forhold til og bruk av sosiale medier. Denne uka publiserte de sin tracker for fjerde kvartal 2017. Den viser at Facebook fortsatt er klart størst med 3,5 millioner brukere. På andreplass kommer Snapchat med nærmere 2,5 millioner brukere.
Her er noen høydepunkter fra tallene:
- Drøyt 3,5 millioner nordmenn har Facebook-profil.
- 3 av 4 over 60 år er på Facebook. I dag har 93 % av alle mellom 18-29 år en profil.
- 1 av 5 bruker Facebook mens de gjør husarbeid eller lager mat, blant de yngste gjør 2 av 5 dette.
- 82 % av alle menn over 18 år har en profil på Facebook, og av disse svarer 37 prosent at de sjekker innom nettsamfunnet mens de er på badet eller på do.
- Drøyt 2,4 millioner nordmenn har Snapchat-profil.
- Stadig flere i den eldste aldersgruppen er nå på Snapchat. 1 av 3 over 60 år har profil, og halvparten av disse sier de er på Snapchat daglig.
- I aldersgruppen 18-29 år oppgir 63 % at de snapper mens de ser på tv. Blant dem mellom 30 og 39 år bekrefter hele 68 % at de snapper samtidig som de ser på TV.
- Drøyt 2,2 millioner nordmenn har Instagram-profil. Kvinner er overrepresentert.
- 43 % bruker Instagram mens de ser på TV, og flest i den yngste aldersgruppen gjør dette – der er tallet 53 %.
- Drøyt 1,2 millioner nordmenn har Linkedin-profil. Blant disse er menn overrepresentert, samt personer i alderen 30-59 år.
- Nesten 1,3 millioner nordmenn har Twitter-profil. De under 40 år er overrepresentert, mens blant de over 60 år har kun 20 % av mennene og 14 % av kvinnene profil. I aldersgruppen 18-29 år svarer hele 11 % at de aldri er inne på Twitter, til tross for at de har profil.
- Over 800 000 nordmenn har Pinterest-profil. Kvinner er overrepresentert i samtlige aldersgrupper. De mest aktive på Pinterest er kvinner mellom 18-29 år.
- Blant de som har profil på Pinterest har 84 % profil på Instagram og 79 % er på Snapchat.
- Over 1,7 millioner nordmenn er på YouTube. Nesten halvparten av alle menn sier de har profil på YouTube, mens kun 35 % av kvinnene svarer det samme.
- Blant de som har profil sier 80 % at de er inne minst ukentlig, og av disse igjen sier halvparten at de er inne daglig. Det vil si at 4 av 10 YouTube-profiler benyttes daglig.
Se infographics fra Ipsos Norge (PDF)
Kilde: Ipsos Media og DN Etterbørs