Å ha en markedsføringsplan for sin bedrift er noe de fleste gjør og forstår nytten av. Jeg har hatt fordelen med å jobbe med veldig mange bedrifter i mine år som digital markedsfører, og noe av det som alltid slår meg er det enorme potensialet som oftest finnes der men ikke utnyttes bare fordi bedriftene ikke riktig vet hvor de skal begynne med markedsføringen.
Men det trenger ikke være vanskelig å komme i gang!
Veldig mange har faktisk ikke et varemerke, husk på at et navn eller en hjemmeside med logo ikke er det samme som å ha et tydelig varemerke. Et varemerke er egentlig det som definerer din butikk, det som gjør at du skiller deg ut fra dine konkurrenter. Dog, så har ikke alle penger og ressurser til å lage dyre og tidskrevende kampanjer for å bygge et varemerke, men det gjør ingenting. Det finnes nemlig en enkel og billig måte å bygge og kommuniserer ditt varemerke på:
Hvorfor startet du bedriften din?
Spør deg selv om hvorfor du startet bedriften din? Hva er du stolt over? Som oftest kan svaret på de to spørsmålene fortelle deg hvorfor akkurat din butikk er unik.
Snakk med kundene dine!
Spør kundene dine: Hva liker du ved vår butikk? Er det noe du synes vi kan forbedre? Hvorfor valgte du oss og ikke en konkurrent? Når man snakker med kundene sine så forstår man som oftest bedre hva som fungerer og hva som gjør dere attraktive hos kundene, og det skal vises gjennom ditt varemerke.
Gjør konkurrentanalyser
Se på dine konkurrenters nettbutikker og spør deg selv: Hva er det de gjør bra? Hva er det de ikke gjør bra? Dette gjør at man enklere kan finne “hull” og muligheter som man kan utnytte.
Bruk all tilgjengelig informasjon for å bygge ditt brand!
Når du har historien din på plass, konkurrentenes taktikk og feedback fra kundene dine så er det på tide å bygge varemerket ditt. Det betyr at det er på tide å begynne å kommunisere din posisjon i markedet. Det må være noe så enkelt som:
Om du har fulgt ovenstående tips så burde du nå ha funnet varemerket ditt.
Ta to steg tilbake og tør å være selvkritisk. Det vanligste problemet pleier å være at kommunikasjonen i tekst er altfor avansert og teknisk. Kommuniserer du tydelig hva du står for? Forstår alle enkelt hva du selger?
Altfor ofte er det for vanskelig å oppfatte budskapet om det ikke er tilpasset på riktig måte, det vil si enkelt, konkret og med tydelige forventninger på hva kunden får når de kjøper en tjeneste eller et produkt hos deg. Det kan til og med være så enkelt at din kundegruppe krever tydeligere og mer konkret informasjon en det du i dag formidler i nettbutikken.
Hovedbudskapet med det her punktet er: “Vit hvem målgruppen din er og tilpass informasjonen etter målgruppens kunnskap og spørsmål.”
En hjemmeside er mer eller mindre verdiløs om den ikke har informasjon som din målgruppe trenger. Det betyr at du må ha informasjon om hva nettbutikken din gjør, beskrivende produkttekst, tydelige priser, god kontaktinformasjon samt god informasjon om hvilke tjenester du tilbyr (for eksempel frakt, support, betalingsmetoder etc). Det er faktisk overraskende hvor ofte noe av ovenstående informasjon mangler, uansett størrelse på bedriften.
Ofte så er man inne i en terminologi og en måte å prate på slik at man glemmer hvordan kundene prater og kommuniserer, noe som kan være direkte “livsfarlig”. Det betyr at innholdet i nettbutikken ikke motsvarer det som kundene søker etter slik at man mister målgruppen, både på hjemmesiden og i søkemotorer. For at nettbutikken skal være effektiv så må du begynne med en søkeordsanalyse slik at man finner de ord og terminologier som din målgruppe bruker og som brukes når de leter etter produkter og tjenester som du leverer. Tilpass innholdet til nettbutikken etter den analysen slik at språket gjenspeiler innholdet på hjemmesiden.
“Husk at ditt varemerke i bunn og grunn er ditt innhold og ditt språk.”
Du kommer til å ville prate mer om din kompetanse på et språk slik at det er tilgjengelig for alle, men med fokus på hva som gjør din bedrift annerledes enn alle andre.
Har du komme hele veien hit så burde nettbutikken din gjenspeile ditt varemerke, samt tydelig skille seg fra dine konkurrenter. Jeg forutsetter at nettbutikken allerede er optimer mot søkemotorer, er den ikke det så er det nå på tide å begynne!
Det er nå arbeidet som de fleste bedrifter synes er vanskelig begynner…
Det finnes flere måter å arbeide på samt hundrevis av kanaler som alle er bra og som bør benyttes, men hvor skal du begynne?
Tekstinnhold er konge på Google, de vil at du skal gi dine besøkere en så bra opplevelse som mulig. Det kan du gjøre ved å forsikre deg om at du har mye bra innhold i nettbutikken din. Husk bare at det ikke er mengde tekst som er avgjørende, men kvaliteten på den.
Det kan lønne seg å jobbe med dette da det eneste du trenger å bruke er din egen tid. Men om du ikke har tid eller mulighet til å jobbe med innhold på egen side eller rett og slett ser at du ikke har mulighet til å konkurrere med andre bedrifter som gjør dette mer enn deg så er det nok viktigere at du fokuserer på andre kanaler. Det er da på tide å begynne å arbeide med markedsføring utenfor egen nettbutikk!
Betalt trafikk kan bestå av mye, Søk, Display eller Social. Om det gjøre på riktig måte så kan det være en svært lønnsom måte å få flere salg på. Men det finnes en bakdel også. Det kan ta mye tid og penger å overvåke og forbedre din kampanjer slik at de blir lønnsomme. Om din bransje er konkurranseutsatt så kan mange søkeord og kampanjer til å koste mye, noe som gjør at dine landingssider må være svært optimert og konverterende for at det skal være lønnsomt å investere i betalt trafikk.
Dette er noe alle kan begynne med, du har allerede et nettverk. Bruk det! Start med å formidle varemerket ditt og hva du gjør til så mange som mulig. Husk bare at det viktigste med sosiale kanaler er at man må formidle noe som er verdt å dele videre ellers kommer ikke budskapet igjennom og man kan se det som bortkastet tid. Eksempel: Linkedin og Twitter er som oftest bedre for B2B (bedrift til bedrift) mens Facebook passer bedre for B2C (bedrift til forbruker). Velg en kanal som du vet er tilpasset og brukes av din målgruppe, og fokuser på den!
Epost passer for å beholde og få tilbake kunder som allerede har handlet i din butikk, men er ikke en kanal som bør brukes for såkalt “prospecting”. Epost til personer som ikke kjennet til ditt varemerke kommer med største sannsynlighet til å oppfattes som spam. Det er derfor viktig at dine epost-kampanjer inneholder kampanjer eller informasjon som er relevant for din målgruppe.
Har din bedrift en fysisk butikk og en nettbutikk så er dette en effektiv kanal å jobbe i. Forsikre deg om at din bedrift ligger i Google Maps og på Google Min Bedrift. Det tar litt tid å sette opp, men når det er gjort så trenger du aldri gjøre det igjen.
Finnes det noen i ditt nettverk som kan være ambassadør for ditt varemerke? Noe som kanskje er kjent eller som mange vet hvem er? Dra nytte av dette! Testimonials (“hva sier våre kunder”) kan være en bra måte å jobbe på da det også viser at du har lojale kunder som er fornøyd med butikken din. Det finnes kanskje en blogg som skriver mye om akkurat de produktene du selger? Kontakt de og spør om du kan annonsere på bloggen deres eller om de kan tenke seg å skrive et innlegg om deg. Mulighetene for samarbeid er egentlig mest begrenset av din egen fantasi så bruk den!
Det finnes mye å gjøre og det er enkelt å bli lei og forvirret av alle muligheter og kostander som kan komme, men husk at gjør du ingenting så kommer det heller ikke til å skje noe. Husk at alt som trengs er følgende: Varemerke, språk, innhold, samt at du må huske å dele!