Analysebyrået Ipsos Norge publiserer hvert kvartal oppdaterte tall om nordmenns sosiale medier-vaner. Tallene for andre kvartal 2018 er som vanlig interessant lesning.
Tallene fra andre kvartal viser at Facebook er den største plattformen, men de mister brukere og færre bruker plattformen daglig. Snapchat får stadig flere brukere, men færre bruker plattformen daglig. Mens Instagram opplever økning i antall daglige brukere.
Facebook
- Facebook opplever nedgang i antall profiler, fra 3,48 millioner i 1. kvartal i 2018 til drøyt 3,44 millioner profiler i 2. kvartal i 2018.
- Sammenlignet med forrige kvartal går antall daglige brukere ned, fra 86 prosent til 83 prosent.
- 1 av 3 bruker Facebook mens de spiser.
- 92 prosent av alle mellom 18-29 år har en profil.
- 72 prosent av de over 60 år har profil på Facebook og blant dem bruker 8 av 10 Facebook daglig.
Snapchat
- Antall profiler øker, nå er det drøyt 2,6 millioner nordmenn på Snapchat.
- Antall daglige brukere går ned fra 72 til 71 prosent og antall ukentlige brukere er 19 prosent.
- De færreste følger bedrifter på Snapchat, men 13 prosent svarer at de følger bloggere/influencers.
- 36 prosent av de over 60 år har profil, men de følger i mindre grad kommersielle aktører på plattformen. 8 av 10 svarer at de ikke følger noen aktører.
Instagram
- Plattformen opplever nedgang i antall profiler. Drøyt 2,22 millioner nordmenn har Instagram. Et lyspunkt for Instagram er brukere som er innom plattformen går opp med tre prosent. 61 prosent av brukeren er innom daglig og 25 prosent er innom ukentlig.
- 56 prosent av brukerne er kvinner. 9 av 10 kvinner under 30 år er på Instagram.
- 6 av 10 under 30 år med profil på Instagram bruker dette når de reiser med kollektivtransport.
LinkedIn
- Nedgang i antall profiler, fra 1,2 millioner til drøyt 1,19 millioner nordmenn på LinkedIn.
- Daglige brukere ligger stabilt på 11 prosent, men ukentlige brukere går ned med seks prosent og ukentlig sjekker kun 27 prosent plattformen.
- Menn er overrepresentert på LinkedIn med hele 65 prosent.
- Halvparten av de med 5-årig universitets-/høyskole utdannelse er på LinkedIn.
Twitter
- Drøyt 1,2 millioner har profil på Twitter. Daglige brukere går opp med to prosent til 29 prosent, og 25 prosent sjekker tjenesten ukentlig. Det vil si at kun halvparten av brukerne er innom ukentlig eller oftere.
- Menn er overrepresentert på Twitter med 61 prosent.
- 41 prosent av alle under 30 år er på Twitter.
- Menn er hyppigere brukere enn kvinner.
YouTube
- Fra 3,15 millioner til 2,93 millioner bruker tjenester månedelig eller mer. Antall profiler går også ned. 1,81 millioner har profil (Man behøver ikke å logge inn for å bruke YouTube).
- YouTube opplever at antall daglige brukere går ned med tre prosent. Kun 20 prosent bruker plattformen daglig og 33 prosent bruker tjenesten ukentlig.
- Overkant menn med 59 prosent.
- 6 av 10 menn under 30 år er daglig på YouTube.
- Youtube har hatt en økning i andel profiler blant de under 60 år det siste året.
Ønsker du mer informasjon om de ulike plattformene, sjekk Ipsos infographics for andel profiler, bruksfrekvens og utvikling.
Trenger du hjelp med annonsering på Google eller Facebook? Ta kontakt vårt markedsføringsteamet!