SEO står for “search engine optimization”, som på norsk heter “søkemotoroptimalisering”. I bunn og grunn er dette hvordan du kan fortelle søkemotorer som Google at dine nettsider, eller din nettbutikk, er det beste på markedet for de som søker etter det du tilbyr. Jo bedre nettsider du har, i følge søkemotorenes ønsker, jo mer relevant trafikk vil søkemotorene sende din vei.
Dette er et enormt fagfelt med mange “regler” og ulike strategier for å lykkes. Hva SEO egentlig går ut på dreier seg om alt fra teknisk konfigurasjon til interlinking, som er å linke mellom både egne sider og fra din side til andres sider. Selv om dette kan virke overveldende, finnes det noen små og enkle triks du kan gjøre for å SEO-forbedre produktsider slik at de kan rangeres høyere hos søkemotorene.
Leserne og kundene dine skal alltid være i hovedfokus når du jobber med nettbutikken og produktsidene dine, uavhengig av om det dreier seg om utseende eller tekster. SEO bør ikke være fokuset når du skal skrive tekster for nettsidene dine, men det er lurt å ha det liggende i bakhodet likevel, for å kunne nå de kundene og leserne du ønsker gjennom søkemotorens rangering.
Brukervennlighet for kunder betyr ikke at du ikke skal jobbe med SEO for å bli mer synlig i søkeresultater, men at du først og fremst må tenke på kundenes forståelse av teksten din.
Visste du at du kan spare tid ved å bruke ChatGPT til å lage tekster til både produktsidene dine og blogginnleggene dine? ChatGPT kan dessuten hjelpe deg med å finne hashtags, smarte søkeord og hjelpe deg med alt fra innholdstekst til overskrifter.
1. Lag tydelige produktbeskrivelser til din nettbutikk
Hvordan du lager nettbutikken din, hvilken plattform du bruker og hvilken nisje du velger spiller inn på hvordan du rangerer hos søkemotorene. Men generelt for mange nettbutikker med dårlig rangering på blant annet Google, er at de mangler tekster på produktsidene sine som beskriver hva det er de selger.
Det hjelper lite om du kun har tekniske detaljer og varen, selv om dette selvfølgelig bør være med. Du må også skrive litt om produktet i seg selv om du ønsker en bedre organisk rangering.
En produktbeskrivelse behøver ikke å være lang, men må være en unik tekst for hvert enkelt produkt. Fokuset skal være å hjelpe kundene med å velge det som er riktig for dem, og da må du tilby informasjonen de trenger. Finner de det ikke hos deg, vil de lete videre andre steder.
Husk å ta med:
En av de minst lure tingene du kan gjøre, er å kopiere beskrivelsene som leverandørene har skrevet om produktene. Dette er produktbeskrivelser som blir delt med alle selgere, og ekstremt mange tar seg ikke bryet med å lage egne tekster til produktene. Dermed blir det mange sider med nærmest identisk innhold, og gjennom å bruke “copy-paste” metoden vil du ikke kunne skille deg ut på noen som helst måte.
Google kan dessuten ende opp med å straffe deg for duplikatinnhold, og dermed faller rangeringen din helt ut fra søkemotoren.
Regelen er altså å skrive unike tekster med egne ord blandet med viktig produktinformasjon, som flyter naturlig når det leses.
2. Finn de riktige søkeordene
Spør deg selv: Når jeg beskriver produktene mine, snakker jeg samme språk som kundene mine? Eller bruker de andre ord når de beskriver produktene?
Det er utrolig lett å gå i fella med å bruke avansert språk, eller fagterminologi, fordi du har kunnskap om dine produkter. Men det er ikke alltid dette tjener deg. Gjennomfør analyser for å finne riktige søkeord, snakk med de som er kundeansvarlige om hva kundene spør om og ønsker seg.
Ikke bruk fagspråk om dette ikke er nødvendig for dine kunder. Interne ord og uttrykk blant fagfolk vil sjelden føre til at du rangerer hos folk flest. Så bruk fagteminologi der dette er kundenes språk, men dropp det ellers.
Det finnes mange verktøy på markedet som kan hjelpe deg med å finne de riktige søkeordene for produktene dine. Noen av de mer enkle verktøyene du kan teste for å definere de riktige søkeordene er:
Søkeordene du har funnet i dine analyser må du nå få inn i produktbeskrivelsene dine. I tillegg må søkeordet/ordene være med i:
En metabeskrivelse er det leserne/kundene dine ser rett under metatittelen i søkeoversikten på for eksempel Google. Det er en til to setninger om hva du kan tilby om de trykker på lenken din. Det er smart å vinkle denne slik at de ønsker å trykke på den for å få vite mer, for eksempel ved en ufullstendig avslutning på setningen.
For eksempelet over kunne metabeskrivelsen vært: “Vi selger de beste Fleece Tightsene til damer som elsker vintertrening. Våre tightser gir deg både støtte, varme og dessuten vil de…”
4. Overskrifter og underskrifter
Søkemotorene ønsker å forstå innholdet på sidene dine og liker et hierarkisk oppsett med en hovedoverskrift/tittel, underskrift 2 og underskrift tre.
I tittelen bør du ha med de viktigste søkeordene, da den er med på å la søkemotorene se relevansen av innholdet på siden din. Et “long-tail keyword” kan være optimalt å ha i hovedoverskriften da de som vet hva de ønsker, ofte søker med flere ord og søkefraser. Et “long-tail keyword” er ofte tre ord som ofte blir søkt på sammen som en frase.
På dine produktsider er det viktig å gjenta både søkeord og long-tail slik at søkemotoren ser at dette er av god verdi for den som søker.
Jobb også med gode mellomtitler som spiller videre på innholdet i produktbeskrivelsen din, og som har relevans til hovedtittelen.
5. Verdien av å bruke bilder og beskrivelser av bildene
En av måtene søkemotorene rangerer deg på, er tiden leserne dine er på dine nettsider. La oss si at du lager en nyttig produktbeskrivelse der informasjon om produktet står skrevet relativt langt oppe på siden, deretter kommer et bilde og ny informasjon under. Et par flere bilder og tekniske detaljer om produktet til slutt.
Da vil en kunde bruke tid på siden din ved å lese tekst og studere bilder om hverandre. Dette bidrar til at kunden tilbringer lengre tid på din side og søkemotorene tolker dette som at det var av god verdi for kunden.
Men du må også hjelpe søkemotorene med å skjønne hva bildene er. Ettersom datamaskiner foreløpig er dårlige på å tolke visuelle ting, vil en “alt-tekst” (alternativ tekst) kunne forklare bildene. En god alt-tekst vil også hjelpe svaksynte og synshemmede å få beskrevet bildet for dem.
Huskeregler for en alternativ tekst:
Til slutt er det også viktig å ha et filnavn på bildene dine, ikke bare img2964.jpg. Et godt filnavn vil bidra til forståelsen til søkemotorene og dermed også rangeringen.
Oppsummering
Som sagt er SEO et stort fagområde som det krever mye læring for å sette seg ordentlig inn i. Men med små grep kan produktsidene dine bli mer brukervennlighet og SEO vennlige. De vil dermed rangere høyere og du vil øke trafikken til nettsidene dine.
Benytt deg av disse fem SEO-tipsene og rangeringen vil bli bedre:
1. Tydelige og gode produktbeskrivelser
- IKKE copy-paste - det vil føre til dårligere rangering fordi du ikke skiller deg ut. Kan også føre til straffer fra søkemotorene grunnet duplikatinnhold.
- Bruk egne ord og lag unike beskrivelser for hvert produkt. Pass på at teksten flyter naturlig og ikke inneholder for vanskelige fagord om det ikke er nødvendig.
2. Søkeordanalyser
- Finn ordene som din kundegruppe bruker når de søker etter lignende produkter.
- De riktige søkeordene skal brukes i både produktbeskrivelsen, url’en, overskriften på siden, metatittel og bildetekst. Så bruk tid på å finne de riktige søkeordene, og husk også long-tail keywords.
3. Metainformasjon
- Metatittelen må være godt gjennomtenkt og informativ
- Metabeskrivelsen bør være en teaser som de ønsker å trykke på
4. Overskrifter og underskrifter - et hierarkisk oppsett
- Søkemotorene liker oversiktlige sider med overskrifter som passer sammen og er informative
5. Bilder
- Husk bilder! Det gir brukervennlighet, er informativt og beskrivende og øker tiden kundene bruker på dine sider. Dette fører igjen til at søkemotorene ser verdien du har på sidene dine.
Skriv alt-tekster og lag filnavn for bildene dine for å hjelpe både synshemmede og søkemotorer med å forstå motivet til bildene dine.
Husk at selv om SEO er veldig viktig for å bedre rangeringen til produktsidene dine, må du alltid ha leseren/kunden i bakhodet når du skriver tekstene dine. Det er først og fremst denne personen du skal henvende deg til.
Denne artikkelen er skrevet i samarbeid med Nettbutikksguiden