Skip to content
Lena Utnes Näs17. oktober 2019 14:37:34 CEST3 min read

Slik kan kundene dine øke nettbutikkens synlighet i Google

Både Google-annonsene dine og nettbutikkens synlighet i søkemotorer kan prestere enda bedre dersom du lar kundene dine si hva de mener om butikken din og produktene de kjøper av deg. I tillegg kan du ende opp med å spare penger. Hvordan henger det sammen?

Treff bedre og spar penger samtidig, rett og slett.
Og da spør du deg sikkert, hva er det jeg har glemt når jeg rigget Google-annonsene mine? Holder det ikke:

  • å utforme verdens beste Google Ads-tekster
  • optimalisere metainnholdet på produkt- og kategorisider
  • finpusse bilder og tekster på produktsidene i nettbutikken
  • bygge en landingsside eller to
  • krangle med deg selv om hvilken budstrategi du skal legge for dine Google Ads/Google Shopping Ads

Joda. Det holder. Ofte. 
LA ANDRE HJELPE
Så da blir spørsmålet – kunne du gjort det enda bedre? Enda høyere effekt? Enda flere klikk på nettopp dine Google Shopping-annonser?

Svaret er ja! Du kunne gjort mer. Eller sagt på en annen måte, du kunne invitert andre til å gjøre det for deg.
Du kunne med verktøy som Google Reviews, Yotpo eller Trustpilot (Mystore-plattformen har støtte for tjenestene) strukturert og systematisk gjort alle salg i nettbutikken din til en del av Google sitt kunnskapsgrunnlag for relevant distribusjon av dine annonser, og din organiske synlighet i søkemotoren. 
Du kunne latt kundene få si sin ærlige mening om produktene de kjøper av deg. Sendt dem en e-post etter at kjøpet er i boks, vist at du bryr deg om hva de mener, bedt dem si noe om og gi en poengscore til produktet og kjøpsopplevelsen i din nettbutikk. 
Med Google Reviews er tre produktvurderinger og en gjennomsnittlig poengscore på 3,5 (eller høyere) det eneste som skal til for at dine Google Shopping-annonser og organiske produkttreff blir utstyrt med Google sine stjernemarkeringer. Idet nettbutikken din runder 50 anbefalinger kan du også smykke nettbutikken din med et Google Badge som “bevis” for at du er godt likt. Og som du sikkert vet – Google liker nettbutikker som har fornøyde kunder.

Se på skjermpdumpen over. Hvilke av følgende Google Shopping-annonser tror du skaper mest oppmerksomhet? Hvilket organisk produkttreff veier tyngst og skaper mest tillit? Hva tror du får mest klikk? Betyr det noe at ett av produktene har mer enn 4000 vurderinger med en gjennomsnittlig poengscore på 4,5 av 5 mulige?
Selvsagt betyr det noe. Dersom Google gjennom Google Reviews kan få pare dine Google Shopping-annonser med produktvurderinger gir dette, ifølge Google selv, 17% høyere gjennomsnittlig klikkrate på annonsene.
HVORFOR FUNGERER DET?
Fordi Google gjennom tilbakemeldinger fra omgangskretsen til din nettbutikk blir bedre kjent med deg, produktene du selger og kvaliteten i dine leveranser. Kunnskap Google kan gjenbruke og omsette i økt rangering og relevans når andre søker lignende produkter. Gir kundene dine noen av dine produkter en god score, ja så presenterer Google dette i dine Google Shopping-annonser som et tips til andre brukere. 
Google bruker også sin økte kunnskap om deg og dine produkter til å levere høyere kvalitet på brukerne som ser dine annonser og dine organiske treff. Dette skal i prinsippet føre til høyere verdi på brukerne som klikker seg videre til deg, og en redusert kostnad per klikk. Høyere kvalitet til en rimeligere penge!
Med andre ord – en vinn-vinn for deg!
HVORDAN KOMMER JEG IGANG?
Skal du hente kundenes vurderinger er det struktur og automasjon som gjelder. La eksempelvis verktøy fra Google, Trustpilot eller Yotpo hjelpe deg med å samle inn tilbakemeldingene fra kundene dine. 
Verktøyene har noe ulik pris og kommer med ulike tilleggsfunksjoner der du må vurdere hva som passer ditt behov og din lommebok best. Ønsker du å komme i gang uten de store kostnadene er kanskje Google Review noe for deg. Vær da oppmerksom på at tjenesten er knyttet opp mot din Google Merchant Center ID og krever at du har installert Google Shopping i nettbutikken. 
Les mer hvordan om de ovennevnte verktøyene kan bli en del av utsjekken på din Mystore-nettbutikk i vår appstore.

Har du spørsmål om hvilke tjenester som vil fungere best for din nettbutikk, så må du gjerne kontakt med vår kundeservice.

avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG