Cyber Monday, Black Month, St. Patricks Day, Prime Day - USA har mange store salgsdager. En av de største er Black Friday, som vi også her til lands har tatt til oss. Butikkene lager store kampanjer og kjører gjerne Black Week i forkant av et enda større Black Friday salg.
I USA har Black Friday eksistert som en stor salgsdag siden 1950 tallet, og representerer den store shoppingdagen etter Thanksgiving. Det var politiet i Philadelphia som først kalte dagen for "Black Friday” da de opplevde en så stor pågang på butikkene at de måtte kontrollere folkemengden. (NBC news)
Ettersom denne store salgsdagen er en av nettbutikkenes største muligheter for økt omsetning, er det essensielt at dere forbereder dere godt på forhånd og har en forståelse av hvordan nettbutikken kan maksimere salget på Black Friday.
Det er mange ulike kampanjer og strategier som brukes av butikker, og vi ser nærmere på noen av disse og hvordan dere kan øke salget i denne handelshøytiden.
Som nevnt er Black Friday en mulighet for nettbutikken å generere større omsetning og økt kundekrets, men det avhenger av om du når kundene du er ute etter og hvor bra tilbud kundene finner. Dette er en dag da kundene forventer å finne ekstremt gode tilbud!
En av de viktigste forberedelsene du kan gjøre, er å skape oppmerksomhet! Eksisterende kunder og nye potensielle kunder må vite hva du tilbyr og ikke minst vite at du eksisterer, i god tid før Black Friday. Økt salg kommer bare om folk er klar over kampanjene du kjører!
Gode måter å tiltrekke seg oppmerksomhet på:
Sjekk at nettbutikken og nettsidene dine fungerer optimalt og er SEO-vennlig for at rangeringen til nettbutikken blir så godt som overhodet mulig.
Varelager, 3PL og sekundære salgskanaler/markedsplasser
Det er viktig at du sørger for at nettbutikken din har stor nok lagerbeholdning, slik at produkter kan sendes avgårde raskt etter bestilling. Kundene ser fort hvem som er rask til å oppdatere ordre, og kan enkelt sammenligne i denne perioden. Dersom kundene må vente lenge før de får varen hjem, vil det skape negativitet for neste års Black Friday kampanje.
Dette gjelder også om du samarbeider med en tredjepart, altså tredjepartslogistikk/3PL. Da må du også vite at de har lagerbeholdningen i orden og fraktlogistikk på plass til presset som kommer med Black Friday.
Selger du også på andre markedsplasser, som for eksempel på Amazon FBA, må du innhente informasjon om deres forberedelser til Black Friday og sjekke at deres lagerbeholdning og frakt er klare til salgsdagen.
Det å grundig sjekke med både dine 3PL-samarbeidspartnere og andre markedsplasser der du selger varer om hvorvidt de gjør nok forberedelser til Black Friday salget, er rett og slett å hjelpe deg selv og dine kunder til å få en best mulig opplevelse. Dersom du ikke tar deg tid til dette, kan du i verste fall ende opp med feilinformasjon til kundene dine - noe ingen ønsker å gjøre.
Gode strategier for å øke salget
Planlegg kampanjene dine i god tid og sørg for at all kommunikasjon er forståelig, skiller seg ut fra konkurrentene dine, og er godt gjennomført. Ha en klar oversikt over hva du ønsker å tilby til reduserte priser.
Husk at mange prøver å selge ut fjorårets overskuddslager, men det er ikke alltid det lønner seg å bare ha disse produktene på salget. Det mest lønnsomme kan være å ha en blanding av eldre produkter og nye produkter, med ulike rabatter.
Disse fem kampanjestrategiene er lette å implementere og kan bidra til en større omsetning i nettbutikken. Det finnes selvsagt mange flere gode strategier, men vi har plukket ut de som både små og store nettbutikker kan benytte seg av uten store ekstra utgifter.
1. Gi allerede eksisterende kunder “det lille ekstra”
Har du allerede en kundebase (en e-postliste eller medlemskap på andre vis) kan du gi dem et ekstra godt tilbud på Black Friday for å lokke dem tilbake til butikken denne dagen. Dette trikset kan få dem til å sjekke dine andre tilbud og ordinære produkter også, noe som fører til mersalg.
Tilbudet kan være alt fra ekstra god pris på en populær vare eller gratis frakt til medlemmer, til en bonusgave som du legger ved bestillingen deres denne dagen eller en rabattkode som kun er til medlemmer. En slik godbit vil øke sannsynligheten for at de handler hos deg fremfor hos en konkurrent.
Om du i tillegg opplyser om dette på siden din, vil du potensielt kunne tiltrekke deg enda flere medlemmer som også ønsker å benytte seg av spesialtilbudet.
2. Økt konverteringen med gratis frakt
Dette er en veldig enkel metode for å få flere til å handle hos deg. Fraktkostnader er en av de største grunnene til at et kjøp ikke blir gjennomført selv om kundene er interessert i produktet. Så selv om gratis frakt til kundene kan virke som tap for en liten nettbutikk, vil du kunne få mange flere kunder som potensielt kommer tilbake på et senere tidspunkt.
Et alternativ er selvsagt gratis frakt på en ordre som går over en satt prisgrense. Dette kjenner vi alle igjen. Dersom du kjøper for over 500 kr eller 1000 kr, får du gratis frakt, og da kjøper du gjerne det lille ekstra som gjør at du tipper grensen. Tilpasser du dette pristaket til hva gjennomsnittet på bestillingene i nettbutikken ligger på, vil du kunne tjene på dette.
3. Markedsføring til e-postlisten din
En e-postkampanje er med på å vekke interesse hos kundene før Black Friday, noe som igjen kan føre til at kundene “stikker innom” nettopp din butikk og bruker pengene sine der. Du kan også sende ut e-poster underveis på Black Friday med ekstra tilbud og rabattkoder. Dette er også med på å trekke kunder til din nettbutikk mens salget allerede er i gang.
Markedsføringen du gjør gjennom e-post bør være en serie med e-poster som er godt planlagt og strukturert, og som sammen utgjør en kontinuerlig kommunikasjon om din butikk og hva den kan tilby kunden på Black Friday-salget. Sørg for å legge inn lenker til og informasjon om produkter som kommer på salg, og fortell om andre goder du ønsker å gi dine eksisterende kunder.
4. Benytt deg av tidsbegrensede tilbud
Et tilbud som gjelder for en begrenset tid, vil tvinge kundene til å ta en raskere avgjørelse. Om en kunde ikke har så lang tid til å tenke over hvorvidt de skal kjøpe varen eller ikke, er det ofte de velger å følge hjertet og dermed gjennomføre kjøpet på varen de ønsker seg.
Bruk en nedtelling som forteller hvor lang tid det er igjen av tilbudet, og en timeplan som forteller hvilke tilbud som gjelder når i løpet av dagen.
5. Mersalg gjennom anbefalinger eller “retargeting”
Har du mulighet til å gi kundene dine et tilbud på: anbefalte, relaterte eller “ofte kjøpt sammen med” produkter? Dette kan maksimere salget ditt og øke omsetningen ytterligere.
Langt over 50 % av alle handlekurver blir aldri et gjennomført kjøp. Gjennom retargeting kan du ta tak i de som allerede har vist interesse og kjøre en liten kampanje rettet mot dem, enten dette er personer som har vært engasjerte på sosiale medier eller som ikke gjennomførte kjøp av handlekurven.
Oppsummering
Dersom du ønsker at nettbutikken skal delta på en av årets største salgsdager for å potensielt øke omsetningen, må dette forberedes godt. Både nettbutikkens utseende og funksjonalitet, SEO på produktsidene, kampanjer og lagerbeholdning må gjennomgås.
God synlighet og bra innlegg på sosiale medier er i dagens samfunn nesten det viktigste dere kan gjøre. “Alle” har et forhold til sosiale medier og dere kan nå ekstremt mange potensielle kunder ved å kjøre gode kampanjer på disse og andre plattformer.
For å øke interessen og mulighetene for å nå kunder direkte, vil en innsamling av e-poster være viktig. I forkant av Black Friday salget kan derfor en konkurranse der man må registrere e-posten sin være en ypperlig strategi for å kunne nå enda flere kunder.
Anbefalte kampanjestrategier er:
1. “Det lille ekstra” til allerede eksisterende kunder/medlemmer
- Enten via nyhetsbrev eller sms kan disse kundene få ekstra gode tilbud, en rabattkode spesielt til dem eller gratis frakt.
- Gjennom å opplyse om slike “goder” i nettbutikken, på bloggen og på sosiale medier, kan du få økt e-postlisten din fordi flere ønsker disse tilbudene og dermed registrerer seg
2. Gratis frakt er alltid noe kunder vil sette pris på.
Sett gjerne et pristak på når gratis frakt gjelder. Dette kan øke salget fordi kunden kjøper det lille ekstra for å tippe denne summen slik at de slipper å betale for frakt.
3. E-post markedsføring er en kampanje over flere e-poster for å skape forventning, interesse og blest om din nettbutikks salg. Dette må planlegges og forberedes godt slik at det blir en kontinuerlig kommunikasjon som gir kundene noe av verdi.
4. Tidsbegrensede tilbud gjør at kundene shopper med hjertet fordi de ikke har lang betenkningstid.
5. Anbefaling om andre produkter som kan passe kunden rett før betaling kan gi mersalg.
Retargeting i ettertid for å hanke inn potensielle kunder som har vist interesse for produktene dine, men ikke gjennomført et salg, kan gjøre at de bestemmer seg for å kjøpe allikevel. Gi dem gjerne en “siste sjanse for å få dette til en god pris”-beskjed!
Lykke til med Black Friday kampanjene dine!
Denne artikkelen er skrevet i samarbeid med Nettbutikksguiden