I år står nettbutikker overfor et vanskelig, men spennende valg: hvor skal man investere sine markedsføringskroner for å maksimere fortjeneste og vekst?
Mens mange velger den umiddelbare tilfredsstillelsen av betalt per klikk (PPC)-annonsering, er det et undervurdert, men kraftfullt alternativ som fortjener mer oppmerksomhet; Søkemotoroptimalisering (SEO).
Lurer du på hva SEO er? Start her!
Tradisjonelt sett har annonsering mottatt en betydelig større del av markedsføringsbudsjettet sammenlignet med SEO. Denne ubalansen fører til at mange nettbutikker går glipp av mye potensiell omsetning fra den organiske trafikken.
Når vi snakker om SEO vil det si å optimalisere nettbutikkens innhold slik at søkemotorer, som Google og Bing liker deg, og rangerer nettsiden høyt på søkeresultatet, som fører til økt synlighet og “gratis” trafikk til nettbutikken din.
Å rangere høyt på søkemotorene bidrar til å bygge et merkevare, øke tillit og andre fordeler som du vil lese mer om nedenfor.
Når din nettbutikk vises øverst i søkemotorens resultater, oppfattes den som mer relevant og pålitelig av potensielle kunder. Dette er fordi topplasseringer på Google ofte assosieres med kvalitet og autoritet innen bransjen.
En slik fremtredende posisjonering kan derfor styrke merkevarens omdømme og skape en følelse av tillit hos kundene. Dette kan igjen føre til økt kundetilfredshet, høyere klikkrater og flere konverteringer, som alle er viktige for suksessen til en nettbutikk.
Tenk deg når en kunde søker etter “hvordan lage pizzadeig” på Google - Om din nettbutikk, som selger kjøkkenutstyr, vises på topp 5 i søkeresultatet, vil det gjøre at kunden tenker på deg som pizza-ekspert?
Muligens ikke, men dette vil heller være en god start. Det krever nok litt mer å bli ansett som en ekspert. Men det er absolutt et godt grunnlag for å bygge opp tilliten og merkevaren for å bli anerkjent som en pizza-ekspert!
Gode brukeropplevelser gjør at kunder kommer tilbake. Derfor er Google opptatt av å rangere sider som gir søkere en god opplevelse av nettsiden. Det å lage en god brukeropplevelse i nettbutikken er prekært i SEO-arbeidet.
Visste du at Google Min Bedrift nå rangerer basert på hvor relevant og oppdatert informasjonen er, slik som åpningstider, for å skape best mulig brukeropplevelse for kundene? Og dersom informasjonen er utdatert risikerer du å miste synlighet.
I et blogginnlegg fra Google kommer det frem hvordan produktfilter kan gi nettbutikker et løft. Ved å implementere smarte filtre, de finner raskere det de leter etter og det øker kundenes tid i nettbutikken. Google verdsetter dette, og kan belønne deg med høyere rangering siden du gir det kundene vil ha - en god opplevelse.
Forestill deg SEO som å bygge din digitale eiendom – en verdifull ressurs som fortsetter å gi avkastning over tid. Du bygger opp en ressurs som du mer eller mindre eier, ikke bare en midlertidig reklameplass.
Dette betyr at verdien og trafikken din ikke forsvinner over natten sammenlignet med annonsering om man slutter å betale. Men som det meste av eiendom, så må den vedlikeholdes for ikke å foreldes og miste sin attraktivitet.
Noe som er underkommunisert er SEO som en bidragsyter til resultatene på Google Ads og andre trafikkdrivende kanaler. Se fordeler under:
Et tips du derfor kan ta i bruk allerede i dag er å optimalisere produkttitlene og produktbeskrivelser med relevante søkeord. En veloptimalisert produkttittel og beskrivelse som samsvarer med det potensielle kunder søker etter, kan dramatisk øke klikkfrekvensen og effektiviteten av annonsebudsjettet ditt, samtidig som du forbedrer sjansene for en høyere rangering på Google.
Slik kan du optimalisere produktsidene for SEO
SEO representerer en investering for nettbutikker som søker langsiktig vekst og bærekraftig tilstedeværelse på nettet.
Med en helhetlig tilnærming til SEO kan du derfor tiltrekke deg gratis trafikk, øke lønnsomheten i Google-annonsering, bygge et sterkt merkenavn og øke konverteringer i alle kanaler.
Ikke vent med å starte. Selv med et begrenset budsjett kan du gjøre fremskritt med søkemotoroptimalisering i oppstarten. Start med det du har, og bruk Google Analytics til å måle effekten SEO har på nettbutikken. Dermed har du et bedre vurderingsgrunnlag om SEO skal bli en viktigere satsning i deres markedsføringsstrategi.
Vårt team kan hjelpe deg! Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan styrke din nettbutikks synlighet og vekst med skreddersydde SEO-strategier.