Synes du frakt er vanskelig og bare enda en ting å sette seg inn i? Mange som starter nettbutikk har det sånn. Frakt spiller en avgjørende rolle for både kundetilfredshet og lønnsomhet, men med så mange valg kan det være utfordrende å vite fraktmetoder som passer best for din nettbutikk og kunder.
Skal du tilby gratis frakt, fastpris eller la kunden velge? Skal du ha en bedriftsavtale, eller sende pakker med Posten? Skal du velge PostNord? Bring? Helthjem? Schenker? DHL? Dette kommer selvsagt litt an på hva du skal sende. Til hvem. Og i hvilket volum.
Det er ikke en selvfølgelighet at det er billigst eller best for deg å ha en bedriftsavtale på frakt. Mange nyoppstartede eller små nettbutikker velger å starte med å sende pakker f.eks med Posten for å holde kostnadene nede.
Fordelen er at den isolerte prisen av å sende én enkelt pakke faktisk er lav. På Posten.no kan du eksempelvis sende en pakke med sporing fra 70 kr. inkl. mva.
Ulempene er at du må kopiere og lime inn navn, adresse, mail og mobilnummer til hver enkelt kunde - og betale hver sending med kort. Dette er tidkrevende og det er også mulig å taste feil som kan få konsekvenser for leveringen.
Etterhvert som volumet forhåpentligvis øker i nettbutikken din, vil du være avhengig av å kunne effektivisere og automatisere frakten. I tillegg til at det fort vil bli mange bilag dersom du skal fortsette å bokføre ett og ett bilag pr. sending i regnskapet ditt.
Selv om du starter med å bruke manuelle fraktmetoder, som nevnt over, anbefaler vi at du gjør nettbutikken din klar for neste steg. Inngå en fraktavtale med en transportør og rigg nettbutikken din klar for enkel ordrehåndtering og utskrift av fraktetiketter, slik at du er klar den dagen mengden pakker begynner å ta overhånd. Husk også at tid er penger.
Dette er et tema vi kunne ha skrevet mye om, men vi toucher bare så vidt innom det nå.
I følge Bring sjekker 8 av 10 kunder fraktpris og fraktvilkårene når de besøker en nettbutikk for første gang.
Vi vet også at pris alene ikke er det eneste de ser på. Kunder i dag ønsker valgfrihet, de vil selv velge om de vil ha pakken levert i postkassen, på dørmatten, til hentested eller levert på døra.
Og de vil gjerne kunne velge selv om de vil betale litt ekstra for å få pakken levert raskere.
Kundene bryr seg om enkel retur. Og mange er villige til å handle mer for å oppnå fri frakt.
Alt dette er noe å ta med seg i vurderingen. Det finnes ikke en fasit her, men vi vil gi deg noen punkter å tenke over vedrørende frakt i din nettbutikk.
Klarer du finne en balanse hvor du både matcher konkurrentene, samtidig som du kan ha en lønnsom drift?
Hva skal du tilby og hva legger du fokus på? Lav pris? Rask levering? Levert på døren? Levert på jobben? Grønn profil? Tenk på hva dine kunder vil sette pris på og hva som gjør at de kommer til å gjennomføre kjøpet sitt i akkurat din butikk.
Mange butikker har Fri Frakt på ordre over XX kr. Hvis du skal tilby dette - ha et bevisst forhold til hvor du legger grensen. Sørg for at du ikke gir bort fraktkostnaden uten at det faktisk gir deg noe tilbake.
Alle nettbutikker må forholde seg til angreretten på 14 dager, men det er opp til hver butikk hvordan de vil legge til rette (eller ikke legge til rette) for dette for sine kunder.
Det viktigste av alt. Viktigere enn både billig frakt og rask frakt - det er at den forventningen du gir kunden - må stemme med virkeligheten. Og at det er enkelt å finne ut av hvilke priser og betingelser som gjelder i din nettbutikk.
Vi har forhandlet bedriftsavtalen på frakt FOR deg!
Frakt trenger ikke være komplisert eller dyrt. Som Mystore-kunde får du tilgang til Profrakt, en brukervennlig fraktløsning med rabatterte bedriftsavtaler hos PostNord, Bring og HeltHjem. Vi har allerede forhandlet frem gunstige priser for deg, slik at du også kan nyte stordriftsfordeler.
Rabatterte fraktpriser med ledende transportører
Automatisert etikettutskrift sparer tid og reduserer feil
Flere fraktalternativer gir kundene dine fleksibilitet
Sømløs integrasjon i Mystore-kontrollpanelet for enkel administrasjon
Selv om du er en ny nettbutikk så vil du nyte godt av å ha et profesjonelt oppsett for frakt slik at du unngår feiltasting, og ikke minst at du kan tilby et bredt utvalg til kundene dine. Du sparer tid slik at du kan bruke tiden din på det som er viktig for å skape trafikk og salg i nettbutikken din.
Du som benytter Profrakt hos Mystore får tilgang til et oversiktlig dashboard i kontrollpanelet ditt hvor du får alt du trenger om frakt på ett sted. Se priser, fraktguide og fakturagrunnlag samlet. Du kan også beregne pris på frakt i vår fraktkalkulator, eller sende inn fakturahenvendelser på en enkel måte dersom du skulle ha behov for det.
Fraktavtalen er inkludert for alle som oppretter en nettbutikk hos Mystore – Se mer om Profrakt her og kom i gang i dag.