Skip to main content

Synes du frakt er vanskelig og bare enda en ting å sette seg inn i? Mange som starter nettbutikk har det sånn. Frakt spiller en avgjørende rolle for både kundetilfredshet og lønnsomhet, men med så mange valg kan det være utfordrende å vite fraktmetoder som passer best for din nettbutikk og kunder.

Skal du tilby gratis frakt, fastpris eller la kunden velge? Skal du ha en bedriftsavtale, eller sende pakker med Posten? Skal du velge PostNord? Bring? Helthjem? Schenker? DHL? Dette kommer selvsagt litt an på hva du skal sende. Til hvem. Og i hvilket volum.

Er du en helt ny eller liten nettbutikk?

Det er ikke en selvfølgelighet at det er billigst eller best for deg å ha en bedriftsavtale på frakt. Mange nyoppstartede eller små nettbutikker velger å starte med å sende pakker f.eks med Posten for å holde kostnadene nede.

Fordelen er at den isolerte prisen av å sende én enkelt pakke faktisk er lav. På Posten.no kan du eksempelvis sende en pakke med sporing fra 70 kr. inkl. mva.
Ulempene er at du må kopiere og lime inn navn, adresse, mail og mobilnummer til hver enkelt kunde - og betale hver sending med kort. Dette er tidkrevende og det er også mulig å taste feil som kan få konsekvenser for leveringen.

Effektivisering og automatisering av frakt

Etterhvert som volumet forhåpentligvis øker i nettbutikken din, vil du være avhengig av å kunne effektivisere og automatisere frakten. I tillegg til at det fort vil bli mange bilag dersom du skal fortsette å bokføre ett og ett bilag pr. sending i regnskapet ditt.

Selv om du starter med å bruke manuelle fraktmetoder, som nevnt over, anbefaler vi at du gjør nettbutikken din klar for neste steg. Inngå en fraktavtale med en transportør og rigg nettbutikken din klar for enkel ordrehåndtering og utskrift av fraktetiketter, slik at du er klar den dagen mengden pakker begynner å ta overhånd. Husk også at tid er penger.

Hvilke fraktvalg du velger er viktig for konvertering

Dette er et tema vi kunne ha skrevet mye om, men vi toucher bare så vidt innom det nå.

I følge Bring sjekker 8 av 10 kunder fraktpris og fraktvilkårene når de besøker en nettbutikk for første gang.

Vi vet også at pris alene ikke er det eneste de ser på. Kunder i dag ønsker valgfrihet, de vil selv velge om de vil ha pakken levert i postkassen, på dørmatten, til hentested eller levert på døra.
Og de vil gjerne kunne velge selv om de vil betale litt ekstra for å få pakken levert raskere.

Kundene bryr seg om enkel retur. Og mange er villige til å handle mer for å oppnå fri frakt.

Alt dette er noe å ta med seg i vurderingen. Det finnes ikke en fasit her, men vi vil gi deg noen punkter å tenke over vedrørende frakt i din nettbutikk.

Sjekkliste for frakt i nettbutikken


1. Hvilke valg får kundene hos dine konkurrenter?

Klarer du finne en balanse hvor du både matcher konkurrentene, samtidig som du kan ha en lønnsom drift?

2. Hvilke valg ønsker du å gi dine kunder?

Hva skal du tilby og hva legger du fokus på? Lav pris? Rask levering? Levert på døren? Levert på jobben? Grønn profil? Tenk på hva dine kunder vil sette pris på og hva som gjør at de kommer til å gjennomføre kjøpet sitt i akkurat din butikk.

3. Fri Frakt - må du ha det?

Mange butikker har Fri Frakt på ordre over XX kr. Hvis du skal tilby dette - ha et bevisst forhold til hvor du legger grensen. Sørg for at du ikke gir bort fraktkostnaden uten at det faktisk gir deg noe tilbake.

4. Hvordan oppleves retur i din butikk?

Alle nettbutikker må forholde seg til angreretten på 14 dager, men det er opp til hver butikk hvordan de vil legge til rette (eller ikke legge til rette) for dette for sine kunder.

5. Tydelige og riktige forventninger

Det viktigste av alt. Viktigere enn både billig frakt og rask frakt - det er at den forventningen du gir kunden - må stemme med virkeligheten. Og at det er enkelt å finne ut av hvilke priser og betingelser som gjelder i din nettbutikk.

Spar tid og penger med Profrakt

Vi har forhandlet bedriftsavtalen på frakt FOR deg!

Frakt trenger ikke være komplisert eller dyrt. Som Mystore-kunde får du tilgang til Profrakt, en brukervennlig fraktløsning med rabatterte bedriftsavtaler hos PostNord, Bring og HeltHjem. Vi har allerede forhandlet frem gunstige priser for deg, slik at du også kan nyte stordriftsfordeler.

Fordeler med Profrakt-avtalen med Mystore:

  • Rabatterte fraktpriser med ledende transportører

  • Automatisert etikettutskrift sparer tid og reduserer feil

  • Flere fraktalternativer gir kundene dine fleksibilitet

  • Sømløs integrasjon i Mystore-kontrollpanelet for enkel administrasjon

Profesjonell og effektiv drift

Selv om du er en ny nettbutikk så vil du nyte godt av å ha et profesjonelt oppsett for frakt slik at du unngår feiltasting, og ikke minst at du kan tilby et bredt utvalg til kundene dine. Du sparer tid slik at du kan bruke tiden din på det som er viktig for å skape trafikk og salg i nettbutikken din.

Alt på ett sted - Frakt-dashboard

Du som benytter Profrakt hos Mystore får tilgang til et oversiktlig dashboard i kontrollpanelet ditt hvor du får alt du trenger om frakt på ett sted. Se priser, fraktguide og fakturagrunnlag samlet. Du kan også beregne pris på frakt i vår fraktkalkulator, eller sende inn fakturahenvendelser på en enkel måte dersom du skulle ha behov for det.

 adminpanel-mac

Fraktavtalen er inkludert for alle som oppretter en nettbutikk hos Mystore – Se mer om Profrakt her og kom i gang i dag.

Originally posted on 12. mai 2022 14:10:46 CEST
Last updated on oktober 1, 2024