Har du god oversikt over tingenes tilstand? Klarer du enkelt å skrive ned en prioritert liste over de viktigste tingene du må gripe fatt i for å øke salget i nettbutikken? Vet du ikke svaret, da bør du starte med å utføre en webanalyse slik at du har en plan for hva som må gjøres
Å vite hvor du skal begynne når du ønsker å øke salget i nettbutikken kan føles overveldende. Før du setter i gang med tiltak, er det viktig at du først gjør en grundig webanalyse av nettbutikken din. Målet med analysen er å få en tydelig oversikt over dagens situasjon, slik at du enklere ser hvor skoen trykker.
Her er noen konkrete spørsmål du bør stille deg når du gjennomfører analysen:- Hvor mange besøkende har jeg i nettbutikken min i dag?
- Hvilken kilde kommer trafikken fra?
- Hvor mange av de besøkende blir faktisk kunder (konverteringsrate)?
- Hva er gjennomsnittlig ordreverdi per kunde?
- Hvordan fremstår nettbutikken min for kundene?
- Er produktsidene mine gode nok til å motivere kundene til kjøp?
Av tiltak en kan gjøre for å øke salget i nettbutikken jobber de fleste med å øke antall besøkende i nettbutikken. Det er tross alt det viktigste. Uten besøk i nettbutikken, så blir det naturlig nok ingen salg. Men så fort man har fått trafikk inn i butikken så kan det lønne seg like mye å jobbe med å øke konverteringsraten og ordreverdien.
Utfør en webanalyse
For mange butikkeiere kan det være vanskelig å vite hva man bør prioritere og hvor man skal begynne. De fleste har jo tross alt begrenset med både tid og penger. Det er dette en webanalyse skal hjelpe deg med. Nemlig prioritering.
Steg du bør gå gjennom i webanalysen
1. Gjennomgang av butikkens innhold og struktur
Se hvordan nettbutikken fremstår for kundene. Er navigasjonen enkel og intuitiv? Er det tydelig hva som selges, og gir produktbeskrivelsene all nødvendig informasjon?
Tips: Bruk gjerne venner eller bekjente teste butikken din. Be dem utføre et kjøp og observer hvordan de opplever prosessen, og hva som kan forbedres.
2. Analyse av målgruppe og brukeratferd
Undersøk hvordan kundene bruker nettbutikken din. Hva klikker de på? Hvor stopper de opp? Bruk innsikten til å gjøre opplevelsen bedre og mer skreddersydd for kundene dine.
Tips: Bruk verktøyet Microsoft Clarity for å se hvordan eksisterende kunder bruker nettsiden din.
3. Innholdsoptimalisering
Finn ut hvilket innhold som kan justeres eller legges til for å øke trafikk og ordreverdi. Sørg for at du har tydelige produktbeskrivelser, gode bilder og relevant informasjon.
Tips:- Bruk Google Analytics for å se hvilke produkter som har flest besøkende og få salg. Se gjennom disse sidene og finn forbedringspotensiale.
- Bruk rapportene til nettbutikkplattformen og finn bestselgerne. Finn ut hvordan du kan øke ordreverdien gjennom bestselgerne.
4. Kanalanalyse
Finn ut hvilke kanaler som faktisk gir deg trafikk og salg. Er det Google-søk, sosiale medier, annonser eller e-postmarkedsføring? Øk innsatsen i kanalene som gir best resultater.
Tips:- Bruk kanal-rapporten til Google Analytics til å se hvilke kanaler som genererer mest trafikk og omsetning. Prioriter utifra dette.
- Om du skal øke trafikken til nettsiden din bør du lese denne artikkelen: Slik øker du trafikken til nettbutikken din
Ønsker du flere tips og råd til hvordan du øker salget, anbefaler vi at du leser vår komplette guide:
Hvordan øke salget i nettbutikken – Komplett guide.
Trenger du hjelp med å prioritere?
Synes du kanskje at alt dette høres litt overveldende ut? Vi kan hjelpe deg med å finne ut akkurat hvor du bør starte. Vår pakke for Digital Strategi og Webanalyse hjelper deg med alt som er beskrevet ovenfor, slik at du får en tydelig prioriteringsliste med konkrete tiltak.