BLOGGSERIE (4/9): Skal du øke trafikken til nettbutikken din må du skaffe deg oversikt over hvor den eksisterende trafikken din kommer fra. Kjenner du ikke til de syv vanligste trafikkildene for nettbutikker vil dette innlegget gi deg en fyldig innføring stappfull av tips til deg som ønsker å starte allerede i dag.
Et viktig fundament for i det hele tatt å kjenne til trafikkmønsteret og kildene til trafikken i nettbutikken din er å installere Google Analytics for e-handel. Derfor er denne installasjonen det aller første vi gjør når vi skal grave dypere i trafikken til en nettbutikk.
I vår løsning er Google Analytics allerede integrert i plattformen, slik at man ikke trenger tekniske kunnskaper for å få dette opp å kjøre i nettbutikken. Selve oppsettet gjør du enkelt selv via kontrollpanelet i nettbutikken, eller du kan bestille appen fra vår App Store. Dette koster ingenting og det eneste man trenger er en Google-konto med bruker for Google Analytics.
I Google Analytics vil man til enhver tid se hvor mange besøkende man har i nettbutikken, også i sanntid. Om man tar utgangspunkt i Google Analytics vil man enkelt se hvor trafikken kommer fra.
Dette er de syv vanligste trafikkildene til en nettbutikk
1. Paid search / Betalt søk
Som navnet sier så er dette trafikkilden for betalt søk. Den største kilden er ofte betalt søk via verdens største digitale plattform, Google Ads, altså Googles annonsenettverk. I tillegg kommer både Facebooks annonsenettverk og Bings annonsenettverk inn under betalt søk. Andelen trafikk som kommer fra betalt søk varierer stort fra nettbutikk til nettbutikk. Variasjonen er gjerne alt fra 0% til 45-50% og går fra de som ikke gjør noe med betalt søk til de som jobber svært aktivt med det.
Som man skjønner så er betalt søk en svært viktig trafikkilde for dagens nettbutikker, og det er også derfor at Mystore har satset stort på dette siden 2016. Mystore ble i 2016 den første e-handelsplattformen i Nord-Europa til å bli Google Premier Partner. Vi var også én av kun fem markedsføringsbyråer, uansett bransje, i hele Skandinavia som på det tidspunktet var Premier Partner med Google. For å opprettholde en høy standard for programmet evaluerer Google både bedrifter som ønsker å motta merket, og bedrifter som ønsker å beholde merket. Våre markedsføringsspesialister skal også være sertifisert av Google i alle de viktigste annonseverktøyene.
Ønsker du hjelp med annonseringen på Google så kan det være lurt å se til at det byrået du velger er sertifisert av Google. Du kan finne to typer sertifiseringer; Google Partner og Google Premier Partner.
I tillegg til å være Premier Partner av Google så kan våre markedsføringseksperter også netthandel inn og ut. De kjenner plattformen, nettbutikken og integrasjonene som kreves for å gjøre en god jobb særdeles godt. Vi vet hva som fungerer, og hva som ikke fungerer like bra, ettersom vi har gjort markedsføringen for hundrevis av nettbutikker.
Vi har også flere eksperter som jobber med den nest største digitale markedsføringkanalen, nemlig Facebook. Helhetsperspektivet er viktig når du skal velge noen som skal gjøre markedsføring og drive trafikk til din butikk.
Mystore har derfor laget ulike markedsføringpakker for betalt søk. Dette er pakker som alle typer av nettbutikker bør ha råd til. Vi tar heller ingen andel av omsetningen din, slik mange andre gjør. Nettopp fordi vi har et ønske om at butikken din skal gå bra.
De ulike markedsføringpakkene spenner fra Google Ads Komplett pakken, der vi i praksis håndterer alt for deg vedrørende annonsering hos Google, til Google Shopping og Dynamisk Remarketing pakken, der vi hjelper deg å få i gang kampanjer på de viktigste kanalene, og videre til Google Ads Light, der vi bistår med konkrete tips og forbedringer om du ønsker å gjøre annonseringen selv.
I tillegg har vi tre lignende pakker for markedsføring i sosiale media, der Facebook og Instagram er de største kanalene. I Facebook/Instagram Komplett-pakken, så gjør vi all annonsering på Facebook og Instagram for deg. I pakken Facebook/Instagram Dynamisk Remarketing setter vi opp remarketing-kampanjer for deg, mens vi i pakken Facebook/Instagram Salgskampanje hjelper vi deg med oppsett av én spesifikk kampanje.
2. Organic search / Organiske søk
Dette er trafikk som kommer fra et søk kunden har gjort hos en søkemotor for deretter å klikke seg inn til butikk fra søkeresultatet. Den desidert største søkemotoren er Google, etterfulgt av Bing på en like klar andreplass. Trafikken kan komme fra at noen har søkt på et produkt, en kategori, et navn eller et annet søkeord for deretter å komme inn til din butikk ved å ha trykket på en link fra søkemotoren. Vel og merke en link som ikke er merket med “annonse”. En stor fordel med trafikk fra Organisk Søk er at den er gratis. Kommer du høyt på resultatsiden til Google på et søkeord relatert til din butikk, så er sjansen god for at en potensiell kunde havner i din butikk.
Mange butikker opplever at mellom 10-50 % av trafikken kommer fra organisk søk. Med andre ord, svært viktig trafikkilde for mange nettbutikker.
Ulempen med organiske søk er at det ofte kan være mange som konkurrerer på de samme produktene og søkeordene og dermed risikerer å havne før din butikk på søkeord som du ønsker å være relevant på. Google lister i hovedsak opp søkeresultater i prioritert rekkefølge alt etter hvor relevant de anser resultatet. Godt innhold i din butikk øker sjansen for at Google anser din butikk som relevant.
Derfor har vi i vår plattform sørget for en rekke muligheter som enkelt lar deg legge til godt innhold i butikken din. Fremmedord som meta-titler, meta-beskrivelser, H1-tags og Alt-tekst er ting man enkelt kan legge til på produkter og kategorier i nettbutikken din, og som gjør at Google kan anse din butikk som mer relevant enn andres.
God synlighet handler imidlertid ikke bare om struktur og system. Det handler like mye om å ha tiden til å gjøre alle de små grepene som utgjør en helhetlig plan. Ikke minst fordi dette ikke er en engangsjobb. God synlighet kan være en seig masse som krever at en jobber jevnt og trutt med å optimalisere og oppdatere innholdet sitt.
Siden tid er en utfordringer for mange nettbutikker har vi utviklet en egen pakke for Søkemotoroptimalisering, der du kan koble på våre markedsføringseksperter som hjelper til med å optimalisere din nettbutikk slik at den rangerer høyest mulig i Google-søk.
Ikke overraskende har dette vist seg å være en svært populær pakke blant våre kunder.
Årsaken er selvsagt at en relativt stor andel av trafikken til en nettbutikk kommer fra organisk søk, og fordi dette heller ikke er trafikk som man betaler for i kroner og øre. Organiske søk fremstår derfor som en billig måte å få trafikk på.
3. Social / Sosiale medier
Dette er trafikk som kommer fra sosiale medier, og som ikke nødvendigvis er betalt for. Kanskje har du mange følgere på Instagram eller Facebook og får gratis trafikk fra disse kanalene? Kanskje har du til og med noen følgere på Snap og Pinterest som ønsker handle? Når du velger nettbutikkplattform er det derfor viktig at du velger en plattform med gode integrasjoner mot sosiale medier.
I Mystore har vi løst dette ved at du selv bestemmer hvilke integrasjoner du ønsker å satse på og kan laste ned fra App Store.
- Instagram-feed er en av de mest populære appene. Denne appen viser et slideshow av butikkens bilder fra Instagram på forsiden i din nettbutikk.
- Facebook-kommentarer er en gratis app som kan la kundene dine kommentere på produktene.
- Liker produkt på Facebook er også en populær app. Når en av dine kunder velger å like og/eller dele et produkt, viser de troverdighet til potensielle kunder, da produktet er såpass bra at de personlig har valgt å markedsføre for dere. Denne appen er i tillegg helt gratis.
- Det samme gjelder Pinterest. En smart, gratis og enkel app som gjør at dine kunder med et enkelt museklikk kan “pinne” produktbilder i din nettbutikk, slik at det blir delt på Pinterest.
- Facebook-pixelen er alltid bra å ha installert i nettbutikken din, uansett om man får gratis eller betalt trafikk fra Facebook. Denne applikasjonen kobler butikken din opp med Facebook-pixelen som muliggjør måling og optimering av en rekke hendelser knyttet opp mot dine Facebook-kampanjer.
Basert på den enkelte nettbutikk sin tilstedeværelse i sosiale medier vil andelen trafikk fra disse sosiale mediene variere i stor grad. Der noen ser en trafikkandel på 5 %, vil de beste i klassen kunne vise til inntil 20 % trafikkandel fra sosiale medier.
4. Direct /Direkte trafikk
Direktetrafikk er også en av de viktigste trafikkildene til en nettbutikk. Direktetrafikk i Google Analytics betyr trafikk der Google ikke har noen data om hvor du kom fra tidligere. Den vanligste kilden til direktetrafikk er dersom noen skriver nettadressen til din butikk direkte i adresselinjen i nettleseren eller at noen har klikket seg inn til din butikk via et bokmerke i nettleseren. Direktetrafikk kan også være at de har klikket seg inn via en lenke i et dokument som ikke er online, eksempelvis et Word-dokument eller et PDF-dokument. Direktetrafikk kan også komme fra andre kilder der Google ikke har noen referanse hvor besøkeren kom fra.
Andelen av direktetrafikk til en nettbutikk varierer ofte med hvor kjent merkevaren til butikken er. Det er ikke uvanlig med en andel på mellom 5 % – 30 %.
5. E-mail / E-post
Som navnet tilsier så kommer denne trafikken fra e-post, eller nyhetsbrev som mange velger å kalle det.
Denne trafikkilden er oftest den kilden som konverterer best (altså der flest av de besøkende faktisk gjennomfører et kjøp etter å ha kommet inn i nettbutikken din). Grunnen til det er som oftest at kundene man sender e-post til vanligvis har handlet i butikken din før eller på annen måte har vist interesse for butikken din. Man treffer altså en veldig relevant målgruppe, som gjerne er interessert i din butikk og dine produkter. Å samle e-postadresser har derfor vist seg å være en relativt effektiv måte for å nå ut til relevante kunder.
Mystore har gjort det enkelt å sende nyhetsbrev til dine kunder og dine e-postlister. Vi har integrasjon mot noen av de mest brukt e-posttjenestene i det norske markedet; MailChimp og Mailmojo. Sistnevnte har vi en spesielt tett integrasjon mot.
Mailmojo er en norsk nyhetsbrevtjeneste, som man kan starte direkte fra kontrollpanelet i nettbutikken. Den er såpass tett integrert at du kan dra og slippe produktene fra nettbutikken direkte inn i nyhetsbrevet og sende nyhetsbrevet fra kontrollpanelet i nettbutikken.
I tillegg har vi en fantastiske tjeneste som heter Personalisert Shopping, som vi skal komme mer inn på når vi kommer til økt konvertering og ordreverdi. La oss allerede nevne at i forhold til trafikk fra e-post så har Personalisert Shopping en rekke smarte automasjonstjenester som er svært nyttig for deg som er opptatt av relevant trafikk fra e-post. Med Personalisert Shopping kan du blant annet generere rabattkoder i nettbutikken som brukes direkte i såkalte Pop-ups. Mange nettbutikker viser en pop-up på siden til kunden for å enten promotere tilbud eller andre ting. Kanskje du vil gi en personlig rabattkode til de som melder seg på nyhetsbrev og på den måten generere større nyhetsbrevliste?
I e-postfunksjonen til Personalisert Shopping har man også en rekke andre svært nyttige tjenester for å generere relevant trafikk til nettbutikken din. Blant annet:
- Automatiserte handlekurv-påminnelser: Konverterer kunder som har lagt produkter i handlekurven, men ikke fullført kjøpet. Kunden får da en automatisk e-postpåminnelse med produktene de hadde i handlekurven da de forlot nettbutikken din.
- Ordrebekreftelser: Design dine egne ordrebekreftelser til butikken og legg på smarte produktanbefalinger for økt mersalg.
- Bursdagshilsen: Gratulér kundene dine med dagen. E-postene sendes automatisk, gjerne med rabattkode dersom ønskelig.
- Segmenterte e-poster: Design dine egne e-poster som sendes automatisk til forskjellige segmenter av kundene dine basert på regler du setter opp. Eksempelvis: Send spesialtilbud til kunder som ikke har vært aktiv i butikken din siste 3 måneder? Minne kunden på at de kanskje trenger nye joggesko siden det er gått ett år siden sist de kjøpte sko av deg? Mulighetene er uendelig.
Alle disse tjenestene er tilrettelagt og tett integrert i Mystore for å generere økt trafikk og mer salg i nettbutikken til en lav kostnad.
Andelen trafikk fra e-post varierer sterkt fra butikk til butikk, basert på om man sender nyhetsbrev og hvor ofte, og ikke minst om man benytter seg Personalisert Shopping. Men normalt sett er andelen trafikk til nettbutikken relativt lav fra e-post (0-10%), men til gjengjeld er konverteringsraten svært høy, ofte opp mot 5-10 %.
6. Refferal / Henvisning
De fleste butikker har en viss andel trafikk som kommer fra refferal. Dette er som oftest trafikk som kommer via ikke betalte kilder og ikke via noen søkemotor. Dette kan eksempelvis være at en annen nettside har linket til din side.
En høy andel referral er alltid positivt ettersom det betyr at det er mange som linker direkte til nettbutikken din, noe som igjen kan gjøre at Google anser din butikk som relevant og igjen gir deg bedre resultat i søkemotoren. Som oftest kommer den største andelen trafikk i refferal fra prissammenligningstjenester som Prisjakt, Kelkoo, Prisguide og Shopello. Alle disse tjenestene har Mystore integrasjoner mot slik at man enkelt kan laste opp produktkatalogene til disse tjenestene.
For de fleste nettbutikker utgjør andelen trafikk fra refferals mellom 0-10 %.
7. Affiliates / Samarbeidspartnere
Dette er en trafikkilde som ikke alle nettbutikker benytter seg av, men som like fullt kan være en effektiv kilde til trafikk ettersom man normalt sett ikke betaler noe for trafikken før man har solgt noe. De fleste nettbutikker, som benytter seg av denne trafikkilden, betaler gjerne et sted mellom 5-20% av en ordre til en affiliate som genererer salget.
En affiliate kan eksempelvis være en blogger/influcener som skriver om dine produkter og linker til nettbutikken din. Genererer trafikken salg, så betaler du en prosentandel tilbake til affiliaten som provisjon.
Hovedsaken er at du trenger linker som gjør at trafikken og salgene kan spores fra affiliate til nettbutikken din.
De vanligste måtene å få affiliate-trafikk på er å finne affiliatene selv og gi de affiliatelinker de kan bruke. Her har Mystore utviklet et annonsetracking-verktøy som enkelt kan brukes direkte i kontrollpanelet til nettbutikken.
Du kan også benytte deg av større affiliatenettverk som finner affiliates for deg. De fleste større affiliates er tilknyttet slike nettverk slik at provisjon og trafikk blir automatisk regulert og sporet. Mystore har integrasjoner som gjør det enkelt å sette opp og komme i gang med med slike nettverk. Felles for alle disse integrasjonene er at du må ha en avtale med affiliate-nettverket du skal integreres mot.
De vanligste affiliate-nettverkene Mystore har integrasjon mot er Adtraction, Tradedoubler, Tradetracker, NetBooster og Adservice. Blant kundene til Mystore er Adtraction blant de mest brukte nettverkene.
- Hvordan øke salget i nettbutikken? (1/9)
- Dette regnestykket må du løse for øke salget i nettbutikken (2/9)
- Hvor bør du starte for å øke salget i nettbutikken (3/9)
- Slik øker du trafikken din, og dette er de syv viktigste trafikkildene for nettbutikker (4/9)
- Hvordan øke konverteringen i nettbutikken? (5/9)
- Hvordan øke gjennomsnittlig ordreverdi? (6/9)
- Derfor øker personalisert shopping ordreverdien (7/9)
- Derfor fungerer Google Shopping så bra for nettbutikker (8/9)
- Økt salg i nettbutikken handler om fokus på detaljene (9/9)
KOMMENTARER