Skip to main content

Skal du øke trafikken til nettbutikken din må du skaffe deg oversikt over hvor den eksisterende trafikken din kommer fra. Kjenner du ikke til de åtte vanligste trafikkildene for nettbutikker vil dette innlegget gi deg en fyldig innføring stappfull av tips til deg som ønsker å starte allerede i dag.

Det viktigste verktøyet du bør ha på plass for å få denne oversikten, er Google Analytics. Google Analytics gir deg innsikt i trafikkmønstre og trafikkilder, og i Mystore er dette allerede integrert og enkelt å sette opp via kontrollpanelet ditt. Alt du trenger er en Google-konto med tilgang til Google Analytics, og oppsettet er helt kostnadsfritt.

Når du har Google Analytics oppe og går, vil du raskt få oversikt over de åtte vanligste trafikkildene for nettbutikker. Her gir vi deg en oversikt og konkrete tips til hvordan du kan styrke hver enkelt kanal:

Dette er de syv vanligste trafikkildene

Trafikkilde Typisk trafikkandel Forklaring
Betalt søk 0–50% Betalte annonser via Google, Bing og Facebook.
Betalte sosiale medier 0-40% Betalte annonser på Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og andre sosiale kanaler.
Organisk søk 10–50% Gratis trafikk fra søkemotorer som Google og Bing.
Sosiale medier 5–20% Gratis trafikk fra Facebook, Instagram, Pinterest og andre sosiale kanaler.
Direktetrafikk 5–30% Brukere som skriver nettadressen direkte i nettleseren eller kommer via bokmerker.
E-postmarkedsføring 0–10% Trafikk generert via e-postkampanjer og nyhetsbrev.
Henvisningstrafikk 0–10% Trafikk fra eksterne nettsteder som lenker til nettbutikken din.
Affiliates 0–10% Samarbeidspartnere som får provisjon av salgene de genererer.

 

Betalt søk (paid search)

Dette er trafikken du får fra annonsering via søkemotorer som Google Ads og Bing Ads. For mange nettbutikker utgjør betalt søk opptil 30-50 % av trafikken.

Som man skjønner så er betalt søk en svært viktig trafikkilde for dagens nettbutikker, og det er også derfor at Mystore har satset stort på dette siden 2016 er blitt sertifisert som Google Premier Partner. Når du jobber med byråer, bør det ser etter om har riktige sertifiseringer.

Fordeler:

  • Umiddelbar effekt
  • Målrettet trafikk
  • Enkel måling av resultater

Ulemper:

  • Kostnad per klikk kan være høy
  • Krever kontinuerlig optimalisering

Våre anbefalinger

Om du skal starte med annonsering i søkemotorer, start med mindre budsjett og skaler etterhvert som du får resultater og data.

Trenger du hjelp til å komme i gang eller optimalisere betalt søk? Se våre markedsføringspakker her.

Organisk søk (organic search)

Organisk trafikk kommer fra søkemotorer som Google og Bing, der brukere klikker på ikke-betalte søkeresultater. Denne trafikken er gratis, men krever kontinuerlig arbeid med SEO (søkemotoroptimalisering).

Trafikken kan komme fra at noen har søkt på et produkt, en kategori, et navn eller et annet søkeord for deretter å komme inn til din butikk ved å ha trykket på en link fra søkemotoren. En stor fordel med trafikk fra Organisk Søk er at den er gratis.

Mange butikker opplever at mellom 10-50 % av trafikken kommer fra organisk søk. Med andre ord, svært viktig trafikkilde for mange nettbutikker.

Fordeler:

  • Gratis trafikk
  • Langsiktig effekt
  • God kvalitet på trafikken

Ulemper:

  • Krever mye arbeid over tid
  • Tar tid før resultater vises

Våre anbefalinger:

For å rangere høyere i søkemotorene må du fokusere på godt innhold, gode meta-beskrivelser, titler og H1-tags. For å gjøre dette enkelt, har Mystore innebygde SEO-verktøy i nettbutikkplattformen. Under ser du også tips til å optimalisere produktsidene for SEO.

Hvordan optimalisere produktsidene for SEO

Sosiale medier (organic social)

Dette er trafikk som kommer fra sosiale medier, og som ikke nødvendigvis er betalt for. Kanskje har du mange følgere på Instagram eller Facebook og får gratis trafikk fra disse kanalene? Kanskje har du til og med noen følgere på Snap, TikTok og Pinterest som ønsker handle? Når du velger nettbutikkplattform er det derfor viktig at du velger en plattform med gode integrasjoner mot sosiale medier.

Basert på den enkelte nettbutikk sin tilstedeværelse i sosiale medier vil andelen trafikk fra disse sosiale mediene variere i stor grad. Der noen ser en trafikkandel på 5 %, vil de beste i klassen kunne vise til inntil 20 % trafikkandel fra sosiale medier.

Fordeler:

  • Gratis trafikk
  • Høy engasjementspotensial
  • Mulighet for viral spredning

Ulemper:

  • Uforutsigbar trafikkmengde
  • Krever kontinuerlig publisering og oppfølging

Våre anbefalinger:

Vær aktiv og engasjer kundene dine jevnlig med relevant og personlig innhold. Installer integrasjoner som Instagram-feed, Snap Pixel og Meta pixel.

Slik lykkes du på sosiale medier

Betalte sosiale medier (paid social)

Dette er trafikk som kommer fra betalte annonser i sosiale medier, slik som Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok og Snapchat. Denne kanalen lar deg målrette annonser basert på interesser, demografi og brukeratferd.

Nettbutikker som virkelig mestrer budskap og målretning kan oppleve at betalte sosiale medier står for opptil 40% av trafikken.

Fordeler:

  • Målrettede annonser
  • Mulighet for svært nøyaktig segmentering
  • Mulighet for rask økning av merkevarekjennskap

Ulemper:

  • Krever penger og tid
  • Kan kreve mye testing og optimalisering for å få gode resultater

Våre anbefalinger:

Quick win vil være å utnytte dynamiske annonser og remarketing på Facebook og Instagram. Da markedsfører du mot publikummet ditt som allerede vet om deg.

Direkte trafikk (direct)

Direktetrafikk kommer fra brukere som skriver inn nettadressen din direkte, eller klikker på lenker fra bokmerker eller dokumenter. Denne trafikken indikerer ofte god merkevarekjennskap. Vanlig andel direktetrafikk ligger mellom 5–30 %.

Viktig bemerkning: Nå med personvern i fokus så har det aldri vært vanskeligere for Google Analytics å spore hvor trafikken kommer fra. Om Google ikke klarer å spore, vil brukeren bli lagt under Direkte trafikk. Derfor vil det "reele" tallet dessverre være en del mindre enn det Google Analytics viser til.

Fordeler:

  • Indikerer sterk merkevare
  • Ofte høy konverteringsrate

Ulemper:

  • Vanskelig å påvirke direkte
  • Krever god merkevarebygging
  • Missvisende tall i Google Analytics pga personvern

Våre anbefalinger:

Bygg merkevaren din gjennom god kundeservice, klart budskap, personlighet i sosiale medier og kvalitetsinnhold, slik at kundene husker deg.

E-post (e-mail)

Som navnet tilsier så kommer denne trafikken fra e-post, eller nyhetsbrev som mange velger å kalle det.
Denne trafikkilden er oftest den kilden som konverterer best (altså der flest av de besøkende faktisk gjennomfører et kjøp etter å ha kommet inn i nettbutikken din).

Grunnen til det er som oftest at kundene man sender e-post til vanligvis har handlet i butikken din før eller på annen måte har vist interesse for butikken din. Man treffer altså en veldig relevant målgruppe, som gjerne er interessert i din butikk og dine produkter. Å samle e-postadresser har derfor vist seg å være en relativt effektiv måte for å nå ut til relevante kunder.

Fordeler:

  • Svært høy konverteringsrate
  • Direkte kommunikasjon med kundene
  • God kontroll over budskapet

Ulemper:

  • Krever oppbygging av e-postliste
  • Kan havne i søppelposten

Våre anbefalinger:

Bruk tjenester som Mailmojo og MailChimp. Vurder Personalisert Shopping for automatiserte og segmenterte kampanjer som øker relevansen og trafikken.

Du kan øke e-postlisten din med personlige rabattkoder, og øke salget med automatiserte kampanjer som:

  • Handlekurv-påminnelser
  • Personlige ordrebekreftelser
  • Automatiske bursdagshilsener

Henvisning (referral)

De fleste butikker har en viss andel trafikk som kommer fra refferal. Dette er som oftest trafikk som kommer via ikke betalte kilder og ikke via noen søkemotor. Dette kan eksempelvis være at en annen nettside har linket til din side. For de fleste nettbutikker utgjør andelen trafikk fra refferals mellom 0-10 %.

En høy andel referral er alltid positivt ettersom det betyr at det er mange som linker direkte til nettbutikken din. Som oftest kommer den største andelen trafikk i refferal fra prissammenligningstjenester som Prisjakt, Prisguiden/Klarna og Shopello. Alle disse tjenestene har Mystore integrasjoner mot slik at man enkelt kan laste opp produktkatalogene til disse tjenestene.

Fordeler:

  • Gratis trafikk
  • Øker nettbutikkens troverdighet

Ulemper:

  • Krever gode eksterne relasjoner
  • Begrenset kontroll over kilden

Våre anbefalinger:

Integrer produktkatalogen din med prissammenligningssider og samarbeid tett med relevante nettsteder for å skape verdi og lenker til nettbutikken din.

Samarbeidspartnere (affiliates)

Dette er en trafikkilde som ikke alle nettbutikker benytter seg av, men som like fullt kan være en effektiv kilde til trafikk ettersom man normalt sett ikke betaler noe for trafikken før man har solgt noe. Man betaler gjerne et sted mellom 5-20% av en ordre til en affiliate som genererer salget.

En affiliate kan eksempelvis være en blogger/influcener som skriver om dine produkter og linker til nettbutikken din. Genererer trafikken salg, så betaler du en prosentandel tilbake til affiliaten som provisjon.

De vanligste affiliate-nettverkene Mystore har integrasjon mot er Adtraction, Tradedoubler, Tradetracker, NetBooster og Adservice. Blant kundene til Mystore er Adtraction blant de mest brukte nettverkene.

Fordeler:

  • Gratis trafikk
  • Øker nettbutikkens troverdighet

Ulemper:

  • Krever gode eksterne relasjoner
  • Begrenset kontroll over kilden

Våre anbefalinger:

Integrer produktkatalogen din med prissammenligningssider og samarbeid tett med relevante nettsteder for å skape verdi og lenker til nettbutikken din.

Ved å ha kontroll på disse syv trafikkildene og jobbe målrettet med dem, vil du oppleve en betydelig vekst i nettbutikken din. En anbefaling er å fokusere på en kilde av gangen. Ikke ta alle åtte. Finn 1-3 kilder som målgruppen din bruker mest og prioriter deretter.

Ønsker du enda flere tips og en mer komplett strategi for å øke salget i nettbutikken din?

Se vår hovedartikkel: Slik øker du salget i nettbutikken

Originally posted on 20. mai 2019 12:30:35 CEST
Last updated on oktober 1, 2024