Mangler du idéer til hva du skal poste på Sosiale Medier? Blir det ofte posting av tilbud og nyheter?
Skill deg ut i mengden på sosiale medier med gøy innhold som engasjerer! I dette blogginnlegget gir vi deg tipsene som vil hjelpe deg å lykkes med organiske innlegg på sosiale medier, som eksempelvis Facebook og Instagram.
Her kommer 5 tips som vil gi en boost til dine kanaler i sosiale medier:
1. «Behind the scenes»
Vis dine følgerne “Behind the scenes” og “Bloopers”
Det går ut på å Post morsomme bilder eller videoer som gjerne er litt uhøytidelig.
Her kan dere vise virkeligheten bak fasaden, eksempelvis under produktfotografering, pakking av varer på lager og morsomme glimt fra grûnderhverdagen.
2. Hverdagen
Publiser innlegg og stories fra hverdagen til din bedrift og de ansatte.
Her kan du vise menneskene bak bedriften. Ta bilder av de som jobber for din bedrift og presenter de på en god måte. Vis følgerne hva dere gjør på kontoret, lageret, ansatte i butikken, i kaffepausen og ellers i arbeidshverdagen. La publikum bli kjent med dere!
3. Ikke gjør det perfekt
Publikum liker usminket innhold som de kan kjenne seg igjen i.
Jobb frem en kultur hvor det er lav terskel for å poste innlegg og stories.
Mennesker liker at ting ikke bestandig er 100% perfekt. Ta bilder og film med mobilen og rediger minst mulig.
4. Kort og konkret
Skriv korte tekster som kommer fort til poenget og bruk emojies.
Noen innlegg vil kreve mer tekst, men i dag har vi dårlig tid på sosiale medier.
Det er få som trykker på “Les mer”, og derfor bør hovedbudskapet komme frem i de 2-3 første setningene. Bruk gjerne også emojies for mer oppmerksomhet!
5. Hyppig posting
Bli god på hyppig posting og gjør mer av det som engasjerer.
Når du er godt i gang, ta en titt i “Innsikt” for å se hvilke poster som har høyest rekkevidde og skapt mest engasjement. Gjør mer av det som funker!
Er du enda litt usikker på hvilken type innhold som kan skape engasjement? Følg med videre for mer konkrete tips.
7 anbefalinger til hvilke type innlegg som kan skape engasjement på sosiale medier
Konkurranser
Konkurranser er en av den mest brukte strategiene på sosiale medier, men kan samtidig være effektfull.
Tekster som “Vil du vinne?” og aktiviteter som giveaways til farsdag, morsdag, earth day, osv. Kan du eksempelvis kjøre konkurranser i samarbeid med dine leverandører? Oppfordre brukerne å engasjere seg i innlegget, men vær samtidig påpasselig på å holde deg innenfor reglementet til den aktuelle kanalen.
Vær obs på at konkurranser kan være en måte å skaffe seg kortsiktige følgere. Konkurransen du kjører bør derfor være relevant med tanke på din målgruppe, både med tanke på innhold i konkurransen men også konkurransepremien.
Produktinformasjon
Bruk video som viser produkter i bruk, eksempelvis før lansering.
Produkter som er et “must have” til sommer, høst, vinter eller vår.
Eksempel treningstights: “Sportstights XXX er et “must have” på høsten. Super komfortabelt materiale som holder deg varm og det beste av alt, den er vindtett”
Brukergenerert innhold
Til dette trenger du en offisiell emneknagg # som folk kan bruke hvis de ønsker å tagge deg i sine innlegg. Hvis noen tagger deg med et interessant bilde, video eller historie, så kan du ta kontakt med de og spørre om du får poste innlegget på din Instagram-profil, en vinn-vinn-situasjon.
Påvirkere / Influencere
Ta kontakt med profiler på sosiale medier som er kjent eller har mange følgere i samme målgruppe som deg, og be dem fremme ditt produkt eller sin historie på sin Instagram-profil. Denne typen samarbeid krever ofte betaling i form av sponsing av produkter eller pris avtalt på forhånd.
Samfunnsansvar
Dette betyr at din bedrift tar et standpunkt i en sak du mener er viktig. Et godt eksempel er Nike som postet et innlegg med en kvinne med en Nike-Hijab og tekst “Sports is for everyone. Introducing the Nike Pro Hijab”.
Merkedager
Poste innlegg på ulike dager i året som har en spesiell betydning for andre eller for deg.
“Husk far på søndag. Sjekk alle våre farsdagsgavetips i Bio!”
“Sjekk hvor fint nifst du kan gjøre festbordet” (Halloween)
Spørsmål
Dette er en enkel strategi og også effektiv måte å engasjere publikum på, der du stiller spørsmål eller oppfordrer dem til å legger igjen en kommentar på story/innlegg. Et eksempel kan være en story av morgenkaffen hvor du ber følgerne stemme over om de liker melk i kaffen eller ikke.
Ved hjelp av disse tipsene, blir følgerne dine kjent med deg og bedriften på en måte som skaper tillit og troverdighet. Du gir kundene en grunn til å følge deg, da de får noe mer enn kun salgsfremmende budskap.
Du må selvfølgelig fortsette å poste innlegg og stories om dine nyheter og salgsbudskap. En perfekt måte å få mest mulig ut av sosiale medier på, er å kombinere salgsfremmende budskap med lavterskelinnhold som virkelig engasjerer.
Vær deg selv og tør å skille deg ut!
KOMMENTARER