Uansett om du skriver tekster for å selge dine tjenester, produkter, for butikkens blogg eller annet, vil det å skrive en god tekst på nett bestå av en rekke elementer. Det er viktig å passe på at teksten er gripende, har relevant innhold og er godt oppbygd, men også at den tar høyde for søkemotorer på de rette måtene. Her får du 10 tips som hjelper deg og din tekst å gripe lesere, både på dine sider og fra søkemotorene.
1. Beton det viktigste
Å løfte frem det viktigste kan være nokså lett. Om du selger en tjeneste som sparer kostnader for kundene er det ingen tvil om at sparing er det viktigste. Det kan dog kreve dyp selvinnsikt for å komme frem til en detalj eller salgsargument som er så viktig for din bedrift, og ikke minst kundene, at denne kan betones som den viktigste.
Når det kommer til tekster hvor innholdet er det mest vesentlige, gjelder det å løfte den seksjonen av teksten som vekker mest interesse. Dette må alltid gjøres uansett hvilket emne teksten omhandler.
Å definere hva som er kjernen i ditt budskap er en forutsetning for en god tekst. Dette vil gjøre det tydelig for leseren. Hvordan skal leseren vite hva som er viktig om du ikke er i stand til å se det selv?
2. Bygg en god struktur
Overskriften kan være det eneste den besøkende leser om den ikke er gripende nok. Å skrive en bra overskrift er tett sammenbundet med “viktigste først”-prinsippet. Det som er viktigst skal være med i overskriften. Tenk på at overskriften ofte er teksten andre benytter om de ønsker å linke til siden din.
En god overskrift er kort, begripelig og ærlig. Det lønner seg bare på kort sikt å skrive overskrifter som ikke er tett koblet mot det faktiske innholdet i teksten. Om tjenesten din hjelper kunden å spare, kan du skrive “Spar penger med tjeneste X” i stedet for “Om vår nye tjeneste”.
I innledningen fullfører du overskriften. I vårt eksempel bør det kortfattet fremgå hvordan man faktisk sparer penger og hva tjenesten innebærer. Husk at du her fortsatt jobber med å lokke til videre lesing, ikke å beskrive tjenesten fullt ut.
At innledningen har denne oppgaven er en relativ sak og lenge fungerte den som en sammenfatning av teksten. På nett finnes det faktisk gode argumenter for å ta et steg tilbake og gi innledningen en mer sammenfattende karakter. Det vil gjøre det lettere for leseren å tidlig få oversikt over siden din.
Vi kan si at innledning har jobben med å vekke interesse, samt gi et oversiktlig bilde av teksten.
3. Skriv begripelig
- korte meninger
- eksempler
4. Skriv kort
5. Skriv i prioritert rekkefølge
- Vi er vant til tekster med denne strukturen
Nyhetsjournalistikken begynte med dette som en nødvendighet, da telegraflinjen kunne brytes når som helst. Da fikk teksten denne strukturen, slik at det viktigste kom gjennom – i fallende rekkefølge. - Det matcher surferens atferd
Når vi leter etter informasjon på nett går vi som oftest fra side til side. På disse sidene skumleser vi gjerne starten av teksten for å se om innholdet er relevant for det vi er ute etter. Vi må altså ikke gjemme budskapet på bunnen av siden eller etter mindre interessant innhold.
Å skrive for søkemotorene
6. Målgruppe
7. Det går ikke å skrive den “perfekte siden”
8. Sidens tittel er viktig
- de viktigste ordene for innholdet (ref. tips 1)
- hvem sin side det er, det vil si avsenderen.
9. Velg rett nøkkelord
Dette taler også for at du ikke skal være for redd for gjentakelser. Om det finnes et gitt nøkkelord for din tekst – prøv å benytt det ofte. Selvfølgelig med måte. Det må gjentas på slik måte at det ikke ødelegger leseopplevelsen.
Hva et bra nøkkelord er kan man ikke si generelt. Det avhenger helt på ditt innhold. Vi kan derimot gi noen tips om hvordan du kan finne de rette nøkkelordene:
- Statistikk: Visse statistikktjenester, som Google Analytics, gir en indikasjon på hvilke ord dine besøkende søkte på for å finne din side. Anvender du disse ordene bevisst og konsekvent? Om ikke kan du forbedre din ranking gjennom å endre ordvalg i tekstene.
- Om du får kommentarer på siden(e): Hva skriver leserne når de spør eller kommenterer om det som publiseres?
- Er det forskjell på daglig tale og formelle ord? Søkere har en tendens til å bruke daglig tale, fremfor formelle ord.
- Glem ikke bort det som er åpenbart. Selv om ditt foretaksnavn, bilder, illustrasjoner etc. sier nøyaktig hva din side handler om, må du fortsatt skrive nøkkelordet i teksten. Tekst i bilder og grafikk indekseres ikke.
10. Plasser nøkkelordet høyt
Det holder ikke å definere de viktige ordene for innholdet. Som skribent må du også tenke på å skrive dem tidlig i teksten. Mange søkemotorer gir et ord høyere verdig desto tidligere i teksten det plasseres. PS: Det lønner seg ikke å prøve å skjule ulike nøkkelord i teksten. Søkemotorene vil oppdage dette, og utelate siden fra indekseringen.
Som vi har sett kan en velskrevet tekst gi mye gratis. Teksten skal skrives uansett, så ved å skrive denne på en god måte kan vi dra flere nyttefordeler.
KOMMENTARER