Skip to content

Fra permittert, til (nett)butikk-gründer under pandemi og lockdown

Dersom nød lærer naken kvinne å spinne, så har pandemi, permittering og lockdown tvunget butikkgründer Elizabeth Riquelme (47) til å stupe ut av komfortsonen og inn i det uvisse.
 
Les den inspirerende historien om hvordan hun med pågangsmot og snarrådighet snudde motgang til medgang da pandemien tok fra henne jobben.
Aire - ill2- Illustrasjon referanseside (2000 x 1159 px)-2

“I løpet av et par uker gikk jeg fra fast ansettelse som kontormedarbeider ved et arkitektkontor i Oslo til lockdown og permittering”, sier Elizabeth om dagene da verden ble satt på hodet midt i mars 2020.

Lite visste hun da om at hun i løpet av en hektisk høst skulle starte kles- og interiørbutikken Aire i et kjøpesenter på Røa i Oslo, og dernest måtte ta nok et magedrag og sette opp nettbutikken Aire.no da nye lockdowns forhindret henne fra å holde den fysiske butikken åpen.

“Læringskurven har vært enorm, og man føler seg jo som en dinosaur når en står der og skal opprette en nettbutikk og gjøre ting en aldri har gjort før. Så jeg valgte å kjøpe meg tid og hjelp”, sier Riquelme om nettbutikken som skulle vise seg å bli en del av redningen da Oslo stengte ned i 2021.

Hun ristet i gamle nettverk og bransjefolk, og dro på produktvisninger hos leverandører. Fikk på plass avtaler om leveranser. Organiserte snekker, elektriker, pusset opp lokalet og innredet.

aire-skjermbilder

Med utgangspunkt i en eksisterende logo utviklet designeren raskt en fargepalett som Elizabeth ble fornøyd med og som gjør at hun kan ha en gjennomgående visuell profil.

Ble butikk på 30 dager

Etter korona-permitteringen ble våren og deler av sommeren 2020 et stort vakuum overskygget av ett veldig viktig spørsmål; Hva nå?

Den chilenskfødte 47-åringen som har bodd i Norge i snart 25 år, og har over 20 års erfaring fra varehandelen med fokus på tekstiler, slet plutselig med å finne seg ny jobb.

“Jeg har kledd roller som regionsjef og landssjef, men var plutselig overkvalifisert for de jobbene som var ledig og som jeg kunne søke på i startfasen av koronapandemien”.

Tanken om å starte egen butikk formet seg, og da høstferien stod for tur sendte hun håpefullt en e-post til et nyetablert kjøpesenter på Røa og lurte på om de hadde lokaler ledig.

Og – på Røa Torg stod 50 kvadrat ledig.

“Noen dager senere stod jeg der, på befaring. Uten noen leverandører, uten organisasjonsnummer og signerte mer eller mindre en leieavtale på direkten. Så kastet jeg meg rundt. I rakettfart”.

ipad-aire-1-kopi

Nettbutikken fungerer selvsagt like godt på alle skjermer og samsnakker automatisk med kassen i den fysiske butikken.

Da Oslo stengte ned ble nettbutikken redningen

“Midt oppe i det hele dro jeg på studiebesøk hos venner av meg i Sandefjord som driver butikken Hos oss. Jeg sjekket ut kassesystemet de brukte fra Mystore og fant raskt ut at det som funket for dem også ville funke for meg”, sier en lattermild Elizabeth.

30 dager tok det. Fra hun sendte e-posten til kjøpesenteret, og til hun åpnet butikken.

Hun rakk akkurat å trekke pusten før julehandel.

“Og, det er egentlig bare én ting jeg angrer litt på når jeg ser tilbake på det. Jeg skulle ha startet nettbutikk med det samme. Da hadde jeg fått tatt del i det rekordhøye julesalget på nett”, sier hun.

Da behovet for nettbutikk igjen meldte seg på nyåret i 2021 skulle det vise seg virkelig å være alvor. Oslo ble nedstengt. Butikkdører ble stengt.

Elizabeth Riquelme hadde allerede forsøkt dra i gang nettbutikk en stund. Men, døgnet har begrenset med tid og ett par hender klarer bare så mye, spesielt når digital handel ikke er det du kan mest om.

“Å komme sent hjem og sette seg ned i kveldstimene og begynne med dette tar tid. Jeg hadde sikkert brukt flere måneder på å sette meg inn i alt og dernest bygge ting opp. Så jeg kjøpte meg tid”, sier eieren av Aire.no.

Kjøpte seg starthjelp
Det Elizabeth kjøpte var WeFix-tjenesten til Mystore.no. For like i overkant av 15,000 kroner fikk hun en e-handelskonsulent og designer som bygget og klargjorde hele nettbutikken for henne.

Nettbutikkdesignet, betalingssystem, fakturering, lagerhåndtering og fraktavtale m.m. Alt ble satt fiks ferdig opp.

Slik kan du også kjøpe deg starthjelp!

Opplæring, rådgivning og alt-i-ett

Samtidig fikk hun opplæring om bruk av systemet og rådgivning om digital synlighet eller synlighet i søkemotorer (SEO) om du vil. Selv kunne hun konsentrere seg om produkttekster og produktbilder. I og med at nettbutikken og kasseløsningen til Mystore.no kommer ferdigintegrert uten ekstrakostnader og med felles varelager fra start av, gikk det hele raskt.

“Det var egentlig gjort på null komma og niks. Med et koronastengt Oslo kunne jeg nå tilby kundene mine klikk og hent i butikk. Det vil si. De trenger jo ikke en gang komme inn i butikken. De finner og bestiller varen i nettbutikken, og betaler eksempelvis med Vipps og så stikker jeg ut og overleverer til dem på en trygg og god måte”, sier hun.

Hun tør knapt tenkte på hva som ville skjedd dersom hun ikke hadde kjørt i gang nettbutikk. Grunnet nedstengingen har majoriteten av alle salg vært gjort med kombinasjonen nettbutikk og butikk (som lager), eller “klikk og hent” som det poplært kalles.

“Det er på mange måter nettbutikken Aire.no som har reddet butikken Aire og arbeidsplassen til meg og mine deltidsansatte”, sier Elizabeth. I stedet for å måtte legge ned gründerdrømmen går hun nå svanger med større planer.

“Du får meg ikke til å røpe så mange detaljene om det ennå. Men, planen er jo å starte butikk nummer to”, ler den handlekraftige butikkeieren.

Om Aire.no

Aire er lokalisert på Røa Torg på vestkanten i Oslo. Butikk og nettbutikk aire.no er eid og driftet av Elizabeth Riquelme som sysselsetter to personer i deltidsstillinger. Aire er en butikk og nettbutikk der en kjøper tekstil- og interiørprodukter i en atmosfære preget av et lunt og godt miljø med fokus på blant annet det miljøvennlige og håndverksbaserte. Kombinasjonen klær for kvinner og interiører er valgt for å ha to sesongbaserte og komplementerende varekategorier å stå på.

Gå til Aire.no

aire-skjermbilde

SLIK FUNGERER WE FIX

Startpakken We Fix passer bra for deg som har dårlig tid, synes teknologi er litt vrient eller er usikker på hva en nettbutikk bør inneholde.
Les mer om We Fix

1
Oppstartsmøte

Du snakker med en nettbutikkspesialist hos oss i Mystore.no og sammen avdekker vi dine behov.

2
Opplæring

Vi gir deg opplæring i Mystore-verktøyet og du får tips, råd og vink til hvordan bygge innhold i nettbutikken. Du legger inn produktene selv.

3
Design + Oppsett
Vi designer nettbutikken din og setter opp alt av frakt-, ordre- og betalingsløsninger slik at alt fungerer slik det skal.
4
Lansering
Basert på dine tilbakemeldinger gjør vi de siste justeringer, og lanserer nettbutikken i det øyeblikket du er klar.

Om butikkløsningen til Aire.no

Nettbutikk / handelsplattform

Aire.no bruker nettbutikkløsningen til Mystore.no. Handelsplattformen er enkel å bruke og stappfull av funkjonalitet. Mystore Nettbutikk kommer ferdig integrert med betalingsløsningene Klarna Checkout, Vipps og Norges beste fraktavtale innen SMB-markedet. Det er gratis å opprette en demo. Tusenvis av norske nettbutikker er bygd på Mystore-løsningen.  

Les om Mystore Nettbutikk

Mystore Datakasse

I den fysiske butikken bruker Aire kasseløsningen Mystore Datakasse som er satt opp med betalingsterminal, iPad og strekkodeleser.

Datakassen er ferdig integrert mot nettbutikken og har felles lagerstyring slik at en unngår å selge noe i butikken som allerede er solgt på i nettbutikken (eller omvendt).

We Fix - starthjelpen

Med hjelp av en designer og e-handelsspesialist gis nettbutikken ett design og settes opp med betalingsløsning, fakturering, frakt, varebeholdning slik at alt blir rett fra første dag. En slik starthjelp passer bra for deg som har dårlig tid, synes teknologi er litt vrient eller er usikker på hva som må til av funksjoner og innhold for å lykkes.

Les om We Fix

Mystore Frakt

I nettbutikken har Elizabeth Riquelme satt opp fraktavtale Mystore Frakt. Det vil si, vi satte den egentlig opp for henne i og med at hun bestilte en We Fix-pakke. Mystore Frakt er en prisgunstig, valgfri fraktavtale med gratis opphenting som øker konkurransekraften for små- og mellomstore nettbutikker ved å tilby rabatterte priser og effektiv pakkehåndtering.

Les om Mystore Frakt