BLOGGSERIE (7/9): Bare 10 dager etter at vi lot våre kunder prøve funksjonene til Personalisert Shopping er trenden krystallklar. Ordreverdien hos de som tester har i gjennomsnitt økt med 27%. Hvorfor gjør den det egentlig?
Alle kjenner en superselger. Kunnskapsrik, med inngående kjennskap til hva du trenger og ikke minst hva som trigger deg.
HANDLER MER
Den beste superselgeren jeg kjenner er Bendik. Han selger sykler og sykkelutstyr, og har i en årrekke vært min “utstyrs-pusher”. Fyren er helt rå. Har alltid (!) et svar når jeg spør, og husker alt. Hvilke sko jeg har til racer´n, terrengsykkelen og stisykkelen. Hvilken farge de har (skoene altså), når pedalene sist ble byttet, hvor mange gram hjelmen min veier, hvilken styretape jeg byttet til i fjor og om dekkene er slitt. Alt dette basert på ting jeg har kjøpt før, kikket på og nesten kjøpt.
Men, aller viktigst! Han har full kontroll på hvilke skotrekk jeg bør pare med hvilke sko, hvilke sokker som er ekstra varme, når på året jeg bør bruke tørr og ikke våt kjedeolje, når det er salg på nettopp den langarmete sykkeltrøya jeg har kikket på 10 ganger tidligere og hvilke produkter han personlig liker best, og – hva andre sykkelkompiser anbefaler. Han er til og med grei og sender meg melding når nye varer er kommet inn, og gir meg kompisrabatt.
Resultatet? Jeg handler. Igjen, og igjen og igjen!
24/7, SYSTEMATISK SUPERSELGER
Og av nettopp samme grunn fungerer Personalisert Shopping med kunstig intelligens så utrolig godt i de fleste nettbutikker.
Ved å huske din atferd og legge den sammen med atferden til tusenvis av andre kunder (hvilke produkter er sett på, lest om, søkt etter, kjøpt, unnlatt kjøpt, returnert) kan en smart nettbutikk blant annet foreslå for deg de produktene den vet det er høy sannsynlighet for at du kjøper. Akkurat som Bendik.
Men der Bendik må ta lunsj, spise middag, sove, sykle og teste produkter – jobber den smarte nettbutikken 24/7. Søndager. Jul, påske og sommerferie. Alltid på jobb. Blir aldri sliten. Og, den jobber med en så kjedsommelig systematikk at selv tyske ingeniører ville blitt imponert. Den digitale superselgeren sørger selvsagt også automatisk for å sende ut personaliserte e-poster, bursdagshilsner og tilbud til kundene dine.
PERSONALISERT SHOPPING
Med Personalisert Shopping kan du personalisere din nettbutikk gjennom kunstig intelligens og automatisering. Din prisplan bestemmer hvilke Personalisert Shopping-funksjoner du har tilgang til. Les mer her om hvilke funksjoner vi tilbyr under Personalisert Shopping.
Vi testet Personalisert Shopping-funksjonene på flere av våre nettbutikker for å se hvilken effekt det fikk på deres nettbutikk. Bare 10 dager etter at vi lot de første kundene teste funksjonene, viser statistikkene at disse kundene i gjennomsnitt øker ordreverdien med 27%. Synes du tallet er høyt skal du vite at giganter som Amazon tilskriver 35 % av sin omsetning til å ha direkte sammenheng med deres geniale motor for anbefalinger.
Dette er noen av funksjonene vi tilbyr under Personalisert Shopping:
- Smart handlekurv som viser anbefalte og alternative produkter i handlekurven
- Anbefalinger. Relevante, anbefalte vises på alle sider i nettbutikken
- Smart søk. Viser produkter basert på kjøpshistorikk m.m.
- Søkehjelp. Gir automatiske søkeforslag, autoutfylling, stavekontroll
- Live-rapporter. Se hva som selger best akkurat nå.
- Live handlekurv: Se hva brukerne har i handlekurven
- Chat. Start live-chat basert på hvilken side brukeren ser på
- Popups. La sprettoppvinduer automatisert og segmentert vise spesialtilbud til kunder og brukere
- Avglemt handlekurv. Systematisk oppfølging av kunder med gjenglemte, ufullstendige handlekurver
- Unike ordrebekreftelser. Tilpass til din butikk slik at de passer dine din stil, dine kunder og øker mersalget
Du kan for øvrig lese mer om personalisert shopping på mystore.no.
HVORDAN ØKE SALGET I NETTBUTIKKEN? Gjennom en serie blogginnlegg med start i april 2019 ser Mystore.no på mekanismer som øker salget i en nettbutikk, og går samtidig gjennom hvordan vi som plattformleverandør innen e-handel jobber for at plattformen støtter disse mekanismene. Serien inneholder gode tips til hva din nettbutikk kan gjøre for å få fart på salget og passer alt fra markedsførere til nettbutikk-gründere og markedssjefer.
- Hvordan øke salget i nettbutikken? (1/9)
- Dette regnestykket må du løse for øke salget i nettbutikken (2/9)
- Hvor bør du starte for å øke salget i nettbutikken (3/9)
- Slik øker du trafikken din, og dette er de syv viktigste trafikkildene for nettbutikker (4/9)
- Hvordan øke konverteringen i nettbutikken? (5/9)
- Hvordan øke gjennomsnittlig ordreverdi? (6/9)
- Derfor øker personalisert shopping ordreverdien (7/9)
- Derfor fungerer Google Shopping så bra for nettbutikker (8/9)
- Økt salg i nettbutikken handler om fokus på detaljene (9/9)
KOMMENTARER