Skip to content
BlackWeekMystore
Lena Utnes Näs5. mai 2022 23:26:33 CEST2 min read

GJØR NETTBUTIKKEN KLAR TIL ÅRETS STØRSTE HANDELSPERIODE!

Blank 1600 x 650 (2)-1

Visste du at 93% av kjøp starter på nett, også de i fysisk butikk? 

I år faller Black Friday på fredag 25. november og markerer startskuddet for julehandelen.
Er du godt forberedt og klar?
Her gir vi deg gode tips til hvordan du forbereder deg best mulig.

Flere kjøp i fysisk butikk

I tillegg til at markedet har opplevd en nedgang i netthandel etter pandemien, vil nettbutikker i år bli utfordret av fysiske butikker.  Folk flest har fått tilbake samme handlemønster som før pandemien, med flere kjøp i fysiske butikker og mindre handel av varer på nettet, ifølge nye tall fra SSB.

65% starter julehandelen under Black Week

I følge Bring Research bruker kundene mange kanaler for å finne det perfekte tilbudet på Black Friday: 

  • De fleste (33 %) fant sine tilbud ved å gå direkte til nettbutikken
  • Nyhetsbrev og medlemstilbud var også utløsende triggere for kjøp
  • 19 % fant veien til sine gode tilbud via Google og andre søkemotorer
  • Det var kun 12 % som handlet noe på impuls på nett eller i en fysisk butikk under Black Friday i 2021
Disse tallene viser hvor viktig det er at du kommuniserer med kundene i god tid før salgsperioden, for å gjøre de oppmerksomme på de tilbudene du skal ha.

Fleksibel levering og retur i julen

Blir kunden usikker på om pakken rekker frem i tide kan det føre til tapt salg, så vær tydelig på
alle tidsfrister. Utvidet returfrist og mulighet for at mottakeren av gavene enkelt kan bytte gavene uten å involvere kjøper, kan gi deg økt salg. Sørg for å ha all relevant informasjon om levering og retur samt mulighet for bytte, enkelt tilgjengelig i nettbutikken. Visste du for eksempel at rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i julen enn resten av året? En forsikring om rask levering, for eksempel ekspresslevering på døren, og tydelig informasjon om når produktet senest må bestilles er gode salgsargumenter i forbindelse med julehandelen, i følge Bring Research.

Få frem fordeler med å handle på nett

Legg gjerne vekt på hvor fleksibelt og enkelt det er å handle på nett. Du kan gjøre deg ferdig med julegavene tidlig, og bruke ukene før jul på annet enn å stresse med gavekjøp. Sørg for at de enkelt finner frem til produktene de leter etter, og at varene blir levert raskt. Ha også de riktige betalingsalternativene tilpasset en høy andel som handler fra mobil. I etterkant av handelen kan personlig og relevant kommunikasjon sørge for at kundene blir minnet på å handle igjen. Et tips er at du selv tar kundereisen i din egen nettbutikk, og sjekk at dette blir en fin opplevelse for kundene.

Fang kundens oppmerksomhet i de riktige kanalene

Det at du har en nettbutikk som er optimalisert for søkemotorer, gjør at du scorer godt i organiske søketreff i de varekategoriene du tilbyr. På den måten når du også ut til de kundene som ikke kjenner til din nettbutikk fra før.
Har du en plan for sosiale medier? Sjekk våre beste tips for hvordan du best skaper engasjement på SOME. Nyhetsbrev er også en fantastisk mulighet til å skape nye og lojale kunder. Ta gjerne en titt på vår bloggartikkel for hvordan du best lykkes med nyhetsbrev.

Tips som vil hjelpe deg mot høysesongen:

  • Opprett en egen kategori som heter Black Friday, Black Week og Jul. Denne kan ligge skjult inntil du skal bruke den. Har du allerede opprettet disse kategoriene, kan du gjenbruke disse.

  • Forbered bemanning og planlegg ordrehåndtering.

  • Sjekk at du har alt du trenger til pakking og utsendelse av ordrer. 

  • Produser annonsebannere til nettbutikken og for sosiale medier. 

avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG