Med Black Friday og høysesongen for kampanjer like rundt hjørnet, er det viktigere enn noen gang å ha kontroll på de nye reglene for prisnedsettelser. Den 1. oktober 2023 trådte nye bestemmelser i kraft som påvirker hvordan du kan markedsføre salgspriser. For å sikre at du overholder regelverket og samtidig opprettholder tilliten til kundene dine, bør du være godt forberedt. Les mer om de nye reglene her.
Her er fallgruvene du bør unngå for å sikre at du overholder reglene og opprettholder tilliten til kundene dine:
1. Sette opp prisen rett før kampanjeperioden
En strategi noen butikker tidligere har brukt, er å øke prisene rett før en kampanje for deretter å tilby "store" rabatter. De nye reglene krever at du viser den laveste prisen som varen har hatt i løpet av de siste 30 dagene. Selv om du øker prisen rett før en kampanje, vil førprisen som vises til kundene fortsatt være den laveste prisen de siste 30 dagene – ikke den oppjusterte prisen.
Konsekvensen? Kampanjen din vil ikke se ut som et like godt tilbud som du kanskje hadde tenkt, og dette kan påvirke kundens oppfatning av butikkens troverdighet. En transparent prispolitikk vil være bedre for butikkens omdømme på lang sikt.
2. Ha for mange tilbud i løpet av kort tid
Det er lurt å unngå å ha hyppige kampanjer i samme tidsperiode. Et eksempel på dette kan være hvis du tilbyr 40% rabatt på en Bergans-jakke i oktober, og deretter kjører en Black Month-kampanje i november med 30 % rabatt på alle Bergans-produkter.
Problemet som oppstår her er at førprisen under Black Month-kampanjen vil være basert på den laveste prisen de siste 30 dagene – som i dette tilfellet er den allerede nedsatte prisen fra oktober-salget. Dette kan forvirre kundene og svekke effekten av kampanjen din, i tillegg til at det kan skape misnøye.
Tips mot Black Friday
Planlegg kampanjene i god tid
Ha en klar strategi for salgene dine. Med de nye reglene er det viktig å ha oversikt over prishistorikken for å unngå uønskede konsekvenser. Planlegg kampanjene dine slik at du unngår å annonsere rabatter som ikke ser så attraktive ut fordi lavere priser allerede har blitt brukt nylig.
Vurder å bruke prishistorikk-verktøy
Mystore tilbyr funksjoner som automatisk logger prisendringer og sikrer at du viser korrekt førpris. Dette er en effektiv måte å sikre at du alltid er i samsvar med regelverket uten manuelle feil.Vær tydelig om rabatten
Kunder verdsetter transparens. Forklar tydelig hvordan rabatten er beregnet. Dersom en rabatt økes gradvis, som for eksempel fra 10 % til 30 % i løpet av Black Month, må du vise at kampanjen utvikler seg over tid og baseres på den samme førprisen gjennom hele perioden. Det gjør kampanjen mer troverdig og klar for kundene.
Flere Black Friday Tips - Forbered deg til høysesongen
Ønsker du flere tips til hva du kan gjøre for å fremheve butikken og nettbutikken din til kommende Black Week? Vi har samlet fire konkrete tips om hvordan du kan markedsføre deg her.
KOMMENTARER